Rover aangeschoven bij koninklijk bezoek op Utrecht Centraal

Koning Willem-Alexander bracht vrijdagmiddag 29 mei een werkbezoek aan een vertegenwoordiging van de OV-sector op station Utrecht Centraal. Namens de reiziger schoof Rover-directeur Freek Bos aan tijdens het rondetafelgesprek. De koning bracht het werkbezoek vlak voor de heropstart van het openbaar vervoer. Hij hoorde onder meer de zorgen aan van een machinist, conducteur, buschauffeur, schoonmaker...

Corona

Lees meer

Blog: werkgever, neem uw verantwoordelijkheid

Deze blog verscheen eerder als opiniestuk in dagblad Telegraaf.  Vanaf deze week rijdt het openbaar vervoer weer voor het eerst sinds maanden volgens een complete dienstregeling. Natuurlijk gun ik het u van harte om uw collega’s weer eens driedimensionaal te zien. Om even als vanouds bij te kletsen bij de koffieautomaat. Maar de tijden zijn helaas nog niet als vanouds. Het openbaar vervoer...

Blog, Corona

Lees meer

Rover lanceert corona-meldpunt openbaar vervoer

Rover lanceert een meldpunt ‘corona en openbaar vervoer’. Met het meldpunt wil de reizigersvereniging monitoren hoe het de reiziger in het OV vergaat. Het meldpunt is te vinden via www.meldpunt-corona.nl. Dinsdag 2 juni is de eerste werkdag waarop het openbaar vervoer volgens een maximale dienstregeling rijdt. Toch is de capaciteit nog beperkt tot 40 procent en rijden er geen buurtbussen en...

Corona

Lees meer

Rover wil ‘exit-strategie’ voor openbaar vervoer

Rover wil dat er snel een exit-strategie komt waarmee het openbaar vervoer de komende tijd weer stapsgewijs terug kan keren naar een normale situatie. De reizigersvereniging vraagt in een brief aan de Tweede Kamer om de OV-reiziger perspectief te bieden. Vanaf 1 juni gaat het openbaar vervoer weer volgens de normale dienstregeling rijden, maar met veel beperkingen. Omdat voertuigen voor minder...

Corona

Lees meer

Keuzedagen worden automatisch verlengd

De geldigheid van NS-Keuzedagen wordt automatisch verlengd, heeft NS aan Rover bevestigd. Hiermee komt NS tegemoet aan een wens van veel reizigers. Nu het reizen wordt ontraden, blijven veel reizigers zitten met ongebruikte Keuzedagen. Tot vandaag moesten Keuzedagreizigers zelf contact opnemen met de NS-klantenservice om de geldigheid van de Keuzedagen te laten verlengen. Rover ontving hierover...

Corona

Lees meer

OV-reizigers weten niet waar ze aan toe zijn

Veel reizigers willen weten hoe hun reis in de bus, tram of trein er vanaf 1 juni uit gaat zien. Dat blijkt uit de vele vragen die Reizigersvereniging Rover binnenkrijgt. Rover waarschuwt ervoor dat er een lappendeken aan maatregelen ontstaat. Het protocol dat de OV-sector heeft opgesteld, brengt geen duidelijkheid voor de reiziger. Reizigers werden deze week verrast omdat zij van NS geen fiets...

Corona

Lees meer

Blog: wij weten het ook niet

De laatste weken krijgen we veel vragen en opmerkingen van reizigers binnen. Dat is heel fijn. Op die manier kunnen we goed het overleg met vervoerders aangaan. Zoals we gewend zijn, komen veel reizigers met vragen bij Rover wanneer ze bij de vervoerder het antwoord niet kunnen vinden. Wat we niet gewend zijn, is dat wij ook het antwoord niet hebben. Neem bijvoorbeeld de simpele vraag of de...

Corona

Lees meer

Rover kritisch over reserveringsproef NS

Rover is zeer kritisch over het treinreserveringssysteem dat NS gaat testen. Rover wil dat het openbaar vervoer makkelijk toegankelijk is voor iedereen en vreest dat dit systeem daar aan afdoet. NS heeft een pilot ‘Trein Veilig Service’ aangekondigd. Hiermee wil NS door 5000 vrijwilligers een systeem laten testen dat reizigers hun reis laat registreren. Rover-directeur Freek Bos vreest dat...

Drukte in het OV, Corona

Lees meer

Het OV is voor iedereen!

Dit opiniestuk verscheen op 6 mei in Dagblad Trouw ‘Wie mag er nog mee met het OV?’ en ‘Niet iedereen kan mee in de trein’: twee nieuwskoppen die de afgelopen week in de media verschenen. De reiziger gaat zich afvragen of hij of zij nog wel welkom is in het openbaar vervoer. Er lijkt zelfs een heuse “reisschaamte” te ontstaan, getuige meldingen die Rover krijgt van reizigers die zich afvragen...

Toegankelijkheid, Corona

Lees meer

Veelgestelde vragen over corona en OV

De uitbraak van het coronavirus heeft de samenleving voor een groot deel tot stilstand gebracht. Dit geldt ook voor het openbaar vervoer. We dringen er daarom bij de OV-bedrijven op aan om reizigers de mogelijkheid te bieden hun OV-abonnement te pauzeren. Hieronder de meestgestelde vragen die bij Rover binnenkomen. De antwoorden worden regelmatig van een update voorzien. Rijden alle...

Corona

Lees meer

Internationale reizigers vaak ten onrechte met voucher afgescheept

Rover wil dat vervoersbedrijven duidelijk aan reizigers communiceren dat zij recht hebben op restitutie wanneer hun internationale rit wordt geannuleerd. Rover merkt dat annuleringen veelvuldig worden afgehandeld met een voucher en dat reizigers soms veel moeite moeten doen om hun geld terug te krijgen. Wegens het coronavirus worden internationale treinreizen veelvuldig geannuleerd. Reizigers...

Internationaal, Corona

Lees meer

“Stem coronamaatregelen OV op elkaar af”

Zorg dat binnen het hele openbaar vervoer dezelfde coronamaatregelen gelden. Deze oproep doet Reizigersvereniging Rover in een brief aan overheden en vervoersbedrijven. Wat Rover betreft moeten deze maatregelen erop gericht zijn straks weer zoveel mogelijk de normale situatie te benaderen. Aangepaste dienstregelingen, afgezette stoelen, éénrichtingsverkeer of een reserveringsapp: op dit moment...

Corona

Lees meer

Op Verkenning: thuis

Bij het verschijnen van ons blad De Reiziger plaatsen wij altijd een interessante wandelroute op deze website, goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Maar in deze corona-tijden is het OV even geen uitje. Daarom voor iedereen die het openbaar vervoer mist, deze keer een Op Verkenning vanuit huis. Oosterbeek De wandelroute van deze maand zou ons naar de omgeving van Oosterbeek brengen....

Corona

Lees meer

Rover ziet praktische bezwaren bij reserveringsapp

Vandaag bericht NRC over het idee om een reserveringsapp voor het OV te ontwikkelen. Reizigersvereniging Rover ziet veel praktische bezwaren bij een reserveringsapp. In theorie kan reserveren werken, de praktijk zal weerbarstiger zijn. Kan zo’n systeem wel een overstap aan? Wat gebeurt er in het geval van vertraging of uitval van de bus of trein? Hoe zit het met de privacy van de reiziger?...

Lees meer

Rover wil veilige en uniforme maatregelen voor 1,5 meter samenleving

Reizigers die een noodzakelijke reis met openbaar vervoer voor werk of zorg maken, moeten dit veilig kunnen blijven doen. Er zullen grote aanpassingen gedaan moeten worden om 1,5 meter afstand tussen reizigers en personeel te kunnen garanderen. Rover heeft de Staatssecretaris een brief gestuurd om te zorgen dat aanpassingen overal hetzelfde zijn zodat reizigers weten wat zij mogen verwachten. Vervoerders...

Corona

Lees meer

Aanpassingen ‘coronadienstregeling’ in Noord-Nederland

Op advies van Rover heeft NS enkele aanpassingen doorgevoerd in de coronadienstregeling. Zo zijn aansluitingen in Meppel verbeterd en wordt deze maand de dienstregeling rond Zwolle aangepast. Tijdens de basisdienstregeling die NS momenteel uitvoert, is het een gegeven dat treinreizigers langer onderweg zijn. Toch kan het de moeite zijn om met enkele kleine aanpassingen de reistijd flink te...

Dienstregeling, Corona

Lees meer

Blog: de anderhalvemeterdienstverlening

In de supermarkt kennen we het beeld inmiddels: wachtstrepen, kruizen en plexiglas moeten zorgen dat we voldoende afstand houden en daarmee verspreiding van het coronavirus voorkomen. We hopen allemaal dat ergens de komende tijd de maatregelen wat versoepeld kunnen worden. Grote stappen zullen daarin niet worden genomen, maar elke stap richting normaliseren is er in ieder geval één. Natuurlijk...

Blog, Corona

Lees meer

  • 1
  • 2

 Meer over OV en corona

 Lees hier onze veelgestelde vragen over corona en OV 
 Bekijk hier al onze artikelen in het dossier Corona

 

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons