Blog: leuker kunnen we het niet maken, duurzamer wel!

Wat is de goedkoopste manier om zonder auto van Eindhoven naar Amsterdam te reizen? Het antwoord zal je wellicht verbazen: het AD berekende dat de goedkoopste optie het vliegtuig van Ryanair is, de trein is 81 cent duurder. Voor deze goedkope optie vliegt de reiziger via Dublin en mag geen koffers meenemen. Erg efficiënt is de reis niet: je bent ruim 10 uur onderweg, inchecktijd niet meegerekend,...

Tarieven, Blog

Lees meer

“Kom met meer voordelige treindagkaarten en -abonnementen”

NS kan meer doen om reizigers te verleiden terug te keren in de trein, stelt Rover. Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov pleit Rover in een advies aan NS voor de terugkeer van voordelige dagkaarten, aantrekkelijke abonnementen voor semi-thuiswerkers en meer jongerenproducten. Sinds de coronacrisis is het aantal treinreizigers drastisch gedaald, aantrekkelijke producten om...

Tarieven

Lees meer

“Heroverweeg verschraling voordeelurenabonnement”

Rover heeft NS gevraagd opnieuw na te denken over het voornemen om de middagspitskorting te schrappen in het voordeelurenabonnement. De coronacrisis heeft het immers minder urgent gemaakt om reizigers te demotiveren in de middagspits te reizen. Het Voordeelurenabonnement, dat recht geeft op 40% korting na 9 uur ’s morgens en in het weekend de hele dag, werd door NS in 2011 afgeschaft. Na actie...

Tarieven

Lees meer

Rover: OV-tarieven Rotterdam en Den Haag beter afstemmen

De tarieven van bus, trein, tram en metro in Rotterdam en Den Haag moeten beter op elkaar worden afgestemd. Hiervoor pleiten de regionale Rover-afdelingen in een brief aan het bestuur van de metropoolregio. Nu betalen reizigers die onderweg moeten overstappen van de trein op de bus, tram of metro veel meer dan reizigers die alleen gebruik maken van bus, tram of metro. Dit verschil kan oplopen...

Tarieven, Den Haag, Rotterdam, Lokaal

Lees meer

Rover blij met jongerenproducten NS

Rover is blij met de nieuwe jongerenproducten die NS vandaag heeft aangekondigd. Hiermee komt NS tegemoet aan het verzoek van Rover en de andere consumentenorganisaties om met aantrekkelijke en voordelige jongerenproducten te komen die het succes van de voormalige tienertoer kunnen evenaren. In de zomer lanceert NS een aantal voordelige producten voor jongeren van 12 t/m 18 jaar: een dagkaart...

Tarieven

Lees meer

Rover presenteert oplossingen voor tarievenchaos

Of een reis per bus, per bus en trein, of alleen per trein wordt afgelegd, zou geen verschil mogen maken in de prijs. Dit adviseert Rover in een rapport. Het is de reizigersvereniging een doorn in het oog dat het vaak extra kost om met meer dan één vervoerder te reizen. Als het aan Rover ligt, moet een reiziger altijd voor de snelste reis kunnen kiezen zonder extra te betalen wanneer de reis...

Tarieven

Lees meer

Blog: pleidooi voor btw-verlaging in het OV

Eerder verscheen deze blog als opiniestuk in dagblad Trouw Geen woorden maar daden, dat moet de Duitse regering hebben gedacht toen ze de btw op treinkaartjes verlaagde. De maatregel is onderdeel van het klimaatpakket van de Duitse Bondsregering, waarbij de klimaatvriendelijke trein aantrekkelijker wordt gemaakt. Betaalden treinreizigers voor een lange reis vorig jaar nog 19% btw, dit jaar...

Tarieven, Duurzaamheid, Blog

Lees meer

Rover biedt klachten Voordeelurenabonnement aan

Rover biedt NS een bloemlezing aan met klachten over de verschraling van het Voordeelurenabonnement. Nadat NS aankondigde de middagspitskorting voor dit abonnement te schrappen, dienden honderden reizigers een klacht bij Rover in. Het Voordeelurenabonnement, dat recht geeft op 40% korting na 9 uur ’s morgens en in het weekend de hele dag, werd door NS in 2011 afgeschaft. Na actie van Rover...

Tarieven, Drukte in het OV

Lees meer

Rover betreurt afschaffen VDU-korting

Rover betreurt het besluit van NS om per 1 januari 2021 de middagspitskorting af te schaffen binnen het voordeelurenabonnement (VDU). Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben negatief op het afschaffen geadviseerd. Toen NS in 2011 besloot de voordeelurenkaart af te schaffen, is het Rover gelukt om dit abonnement toch te behouden voor de reizigers die er al gebruik van...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen

Vanaf 2021 zet NS verschillende treinabonnementen om naar NS Flex, waarbij de treinreiziger achteraf voor de reis betaalt. Rover is positief over deze plannen, nadat NS een flink aantal eisen van Rover inwilligde. Rover is positief over NS Flex. Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun OV-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen. De oorspronkelijke...

Tarieven, Advies

Lees meer

Blog: iedereen naar NS Flex

De OV-Chipkaart heeft de reiziger een aantal grote voordelen gebracht. Dagelijks eerst langs de kaartautomaat is niet meer nodig. Toch maar een halte eerder de trein uit of op het laatste moment kiezen voor de bus in plaats van de trein? Geen probleem, het pasje is in al het openbaar vervoer geldig. De manier waarop de OV-chipkaart is uitgevoerd, heeft ook de nodige nadelen gebracht. Het grootste...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Beperkte prijsstijging treinkaartjes

In 2020 worden treinkaartjes bij NS gemiddeld 1,5% duurder. Op advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft NS besloten om het minimumtarief voor korte afstanden niet te verhogen en RAILPLUS te behouden. Per 1 januari worden 2e klas treinkaartjes gemiddeld 1,5% duurder. Dit geldt ook voor abonnementen Traject Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij en is in lijn met de inflatie....

Tarieven

Lees meer

Rover vraagt opheldering over plan spitstoeslag NS

Rover werd vandaag onaangenaam verrast door berichtgeving op Treinreiziger.nl, waarin NS aankondigt een proef te gaan doen met een spitstoeslag. Tegenover Rover ontkent NS echter dat er plannen voor een duurdere spits zijn. In de strijd tegen overvolle treinen wil NS op één traject een test doen met duurdere tarieven in de spits. Zo vertelt commercieel directeur Tjalling Smit van NS in een...

Tarieven

Lees meer

Ophef over digitale Kruidvatkaartjes

NS biedt voordelige dalurentreinkaartjes voortaan aan in de vorm van e-tickets, te beginnen met een actie bij het Kruidvat. Rover ontvangt honderden klachten over het besluit af te stappen van de wegwerpchipkaartjes. Rover heeft NS gevraagd om de tickets voortaan ook voor de OV-chipkaart aan te bieden. Veel reizigers wachten er op: de acties met voordelige dalurentreinkaartjes bij winkels als...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Blog: peentjes zweten op station Schiphol

Reizen via station Schiphol is toch altijd een beetje spannend. Het is één van de belangrijkste OV-knooppunten van ons land. Maar gelijktijdig ook één van de kwetsbaarste. De combinatie van de vele binnenlandse treinen, internationale treinen, de IC Direct en storingsgevoelige tunnels maakt station Schiphol tot een knelpunt waar vertragingen op de loer liggen. NS International adviseerde mij...

Tarieven, Blog

Lees meer

Tarieven NS Flex roepen vragen op

Rover heeft NS gevraagd om meer duidelijkheid te scheppen over de tarieven van NS Flex. De prijs van een treinreis blijkt voor gebruikers van NS Flex enkele centen af te wijken. Rover ziet het liefst dat de tarieven gelijk worden getrokken. Het prijsverschil ontstaat doordat de prijs van treinkaartjes normaal gesproken op 10 cent wordt afgerond, wat bij NS Flex niet het geval is. Een reiziger...

Tarieven

Lees meer

NS Flex: mooie ontwikkeling, maar niet voor iedereen

Vanaf deze week kunnen reizigers kiezen voor achteraf betalen in het OV met ‘NS Flex’. Je reist dan met de OV-chipkaart op rekening, in plaats van op saldo dat eerst op de OV-chipkaart moet zijn geladen. Dit is een zeer welkome nieuwe ontwikkeling in het openbaar vervoer, maar het is nog niet voor alle reizigers aantrekkelijk. Zo ontbreekt afstemming met abonnementen van andere vervoerders en...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

  • 1
  • 2

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons