"NS moet prijzen bevriezen ipv fors verhogen!"

De NS-reiziger gaat volgend jaar fors meer betalen voor fors minder aanbod. Gezien de slechte dienstverlening bij NS momenteel past echter maar één ding: de prijzen bevriezen. Dat schrijft Rover samen met de consumentenorganisaties in het Locov aan NS. NS wil per 1 januari de treinkaartjes voor de 2e klas 5,51% duurder maken. Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS...

Tarieven

Lees meer

Alle dagkaarten van 2022 op een rij

Het is weer lente en de coronamaatregelen zijn nu ook in het OV komen te vervallen. Een goede gelegenheid om weer met het OV eropuit te trekken. Om Het wat makkelijker te maken, zet Rover ieder jaar alle dagkaarten in het OV op een rij. Dagkaartenoverzicht 2022 Reizigers die er zonder gedoe met het kilometertarief van de OV-chipkaart op uit willen trekken, wordt het helaas niet altijd gemakkelijk...

Tarieven, Overig

Lees meer

Rover hekelt forse prijsverhoging NS-gezinsabonnementen

Rover reageert vol onbegrip op het besluit van NS om reizen voor gezinnen fors duurder te maken. Door het afschaffen van de zogeheten bij-abonnementen zijn veel vaste NS-klanten straks tientallen euro’s per maand duurder uit. Treinreizigers met een NS-abonnement kunnen nu nog met flinke korting een bij-abonnement aanschaffen voor gezinsleden. NS heeft nu echter besloten per 1 maart 2022 alle bij-abonnementen...

Tarieven

Lees meer

Binnenkort €1 toeslag op meer soorten papieren treinkaartjes

NS-reizigers die gebruik maken van een Railrunner, Dagkaart Fiets of Dagkaart Hond, betalen vanaf 1 januari €1 toeslag wanneer zij deze kaartjes op papier kopen. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben negatief geadviseerd op de plannen. Voor reguliere papieren treinkaartjes geldt al langer de toeslag, omdat deze op een wegwerpchipkaart worden geprint. Vanaf 1 januari breidt...

Tarieven

Lees meer

NS-actiedagkaarten keren terug

Er komen weer voordelige actiedagkaartjes voor de trein. Dit heeft NS besloten na een advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. Rover en de andere consumentenorganisaties proberen NS al langer te overtuigen om reizigers terug te trein in te lokken met mooie aanbiedingen. Dit heeft ertoe geleid dat NS drie nieuwe ticketsoorten wil introduceren: een vroegboek-dalticket,...

Tarieven

Lees meer

“Maak nieuwe NS-aanbiedingen nog scherper”

NS kan nog meer doen om reizigers terug de trein in te verleiden. Dat stelt Rover samen met de andere consumentenorganisaties in een advies aan NS over de nieuwe kaartsoorten die het vervoersbedrijf wil introduceren. De consumentenorganisaties pleiten voor scherpere kortingen en de terugkeer van actietreinkaartjes. Rover heeft NS geadviseerd aantrekkelijke nieuwe treinkaartjes te introduceren om...

Tarieven, Corona

Lees meer

Nieuwe NS-tickets: een mooi begin

Rover vindt het positief dat NS nadenkt over nieuwe aantrekkelijke kaartsoorten om de reiziger na de coronacrisis weer terug te winnen. Rover hoopt dat er snel nog meer aanbiedingen zullen volgen en pleit onder meer voor een snelle terugkeer van de ‘Kruidvatkaartjes’. Rover heeft de vervoersbedrijven eerder geadviseerd aantrekkelijke treinkaartjes te introduceren zoals voordelige dagkaartjes en...

Tarieven, Corona

Lees meer

OV-fiets wordt iets duurder

NS voert de komende jaren een stapsgewijze prijsverhoging in bij de OV-fiets. De extra opbrengsten worden gebruikt om nieuwe verbeteringen mogelijk te maken. De kosten voor het huren van de OV-fiets gaan in 2021 omhoog van €3,85 naar €3,95 per 24 uur, waarna deze in 2022 verhoogd worden naar €4,15. Tegelijk wordt de OV-fiets verder doorontwikkeld. In 2021 wil NS de OV-fiets met een digitaal slot...

Tarieven

Lees meer

NS-treinkaartjes iets duurder in 2021

NS gaat niet de concurrentie met bus en tram aan door de tarieven op korte afstanden te verlagen. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hadden geadviseerd hier een voorbeeld te nemen aan concurrent Arriva. Wel neemt NS het advies over om de korte afstanden niet extra duur te maken. Per 1 januari worden 2e klas treinkaartjes gemiddeld 1,5% duurder. Dit is in lijn met de inflatie....

Tarieven

Lees meer

Geld terug voor treinreizigers Heerlen - Aachen

Arriva heeft het kilometertarief op treintraject Heerlen – Aachen aangepast, nadat Rover eerder constateerde dat hier teveel in rekening werd gebracht. Gedupeerde treinreizigers kunnen het teveel betaalde bedrag terugkrijgen. Al ruim een jaar geleden concludeerde Rover dat de prijs voor de treinrit Heerlen – Aachen in zowel Nederland als Duitsland één tariefeenheid te hoog was ingesteld. Daarop...

Tarieven, Internationaal, Limburg

Lees meer

Blog: leuker kunnen we het niet maken, duurzamer wel!

Wat is de goedkoopste manier om zonder auto van Eindhoven naar Amsterdam te reizen? Het antwoord zal je wellicht verbazen: het AD berekende dat de goedkoopste optie het vliegtuig van Ryanair is, de trein is 81 cent duurder. Voor deze goedkope optie vliegt de reiziger via Dublin en mag geen koffers meenemen. Erg efficiënt is de reis niet: je bent ruim 10 uur onderweg, inchecktijd niet meegerekend,...

Tarieven, Blog

Lees meer

“Kom met meer voordelige treindagkaarten en -abonnementen”

NS kan meer doen om reizigers te verleiden terug te keren in de trein, stelt Rover. Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov pleit Rover in een advies aan NS voor de terugkeer van voordelige dagkaarten, aantrekkelijke abonnementen voor semi-thuiswerkers en meer jongerenproducten. Sinds de coronacrisis is het aantal treinreizigers drastisch gedaald, aantrekkelijke producten om de...

Tarieven

Lees meer

“Heroverweeg verschraling voordeelurenabonnement”

Rover heeft NS gevraagd opnieuw na te denken over het voornemen om de middagspitskorting te schrappen in het voordeelurenabonnement. De coronacrisis heeft het immers minder urgent gemaakt om reizigers te demotiveren in de middagspits te reizen. Het Voordeelurenabonnement, dat recht geeft op 40% korting na 9 uur ’s morgens en in het weekend de hele dag, werd door NS in 2011 afgeschaft. Na actie...

Tarieven

Lees meer

Rover: OV-tarieven Rotterdam en Den Haag beter afstemmen

De tarieven van bus, trein, tram en metro in Rotterdam en Den Haag moeten beter op elkaar worden afgestemd. Hiervoor pleiten de regionale Rover-afdelingen in een brief aan het bestuur van de metropoolregio. Nu betalen reizigers die onderweg moeten overstappen van de trein op de bus, tram of metro veel meer dan reizigers die alleen gebruik maken van bus, tram of metro. Dit verschil kan oplopen tot...

Tarieven, Den Haag, Rotterdam, Lokaal

Lees meer

Rover blij met jongerenproducten NS

Rover is blij met de nieuwe jongerenproducten die NS vandaag heeft aangekondigd. Hiermee komt NS tegemoet aan het verzoek van Rover en de andere consumentenorganisaties om met aantrekkelijke en voordelige jongerenproducten te komen die het succes van de voormalige tienertoer kunnen evenaren. In de zomer lanceert NS een aantal voordelige producten voor jongeren van 12 t/m 18 jaar: een dagkaart waarmee...

Tarieven

Lees meer

Rover presenteert oplossingen voor tarievenchaos

Of een reis per bus, per bus en trein, of alleen per trein wordt afgelegd, zou geen verschil mogen maken in de prijs. Dit adviseert Rover in een rapport. Het is de reizigersvereniging een doorn in het oog dat het vaak extra kost om met meer dan één vervoerder te reizen. Als het aan Rover ligt, moet een reiziger altijd voor de snelste reis kunnen kiezen zonder extra te betalen wanneer de reis een...

Tarieven

Lees meer

Blog: pleidooi voor btw-verlaging in het OV

Eerder verscheen deze blog als opiniestuk in dagblad Trouw Geen woorden maar daden, dat moet de Duitse regering hebben gedacht toen ze de btw op treinkaartjes verlaagde. De maatregel is onderdeel van het klimaatpakket van de Duitse Bondsregering, waarbij de klimaatvriendelijke trein aantrekkelijker wordt gemaakt. Betaalden treinreizigers voor een lange reis vorig jaar nog 19% btw, dit jaar is dit...

Tarieven, Duurzaamheid, Blog

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons