Skip to main content

“Formule 1 heeft te grote impact op treinreiziger”

Rover vindt de impact van de Formule 1 op het treinverkeer te groot. “We gunnen liefhebbers hun evenement, maar niet als dit ten koste gaat van zoveel treinreizigers.”

Op vrijdag, zaterdag en zondag vindt de Formule 1 weer plaats in Zandvoort. Omdat de toegangswegen de toeloop niet kunnen verwerken, wordt van alle bezoekers verwacht met de trein te komen. Om zoveel reizigers naar Zandvoort te kunnen verwerken, zet NS extra treinen en personeel in. Reizigers krijgen daarom in de rest van het land te maken met minder treinen en verbroken aansluitingen door een aangepaste dienstregeling.

Rover vindt dit wel erg ver gaan. “Van treinreizigers in het hele land wordt verwacht dat zij comfort inleveren, een langere reistijd accepteren en zich aanpassen aan dit ene evenement in Zandvoort. Hoewel wij liefhebbers een mooi evenement gunnen, vinden we deze maatschappelijke impact veel te groot”, stelt Rover-directeur Freek Bos.

Rover vindt het daarbij ook vreemd dat NS zomaar in het hele land treinen mag schrappen. “NS heeft een contract met het Ministerie waarin afspraken zijn gemaakt over welke treinen er minimaal moeten rijden, wat de absolute ondergrens is. Maar tijdens de Formule 1 gelden deze afspraken schijnbaar niet”, concludeert Freek Bos. “Je kunt je afvragen hoeveel dit soort afspraken dan nog waard zijn voor de reiziger”. Rover wenst de Formule 1 bezoekers een mooi weekend toe maar blijft verbaasd dat het evenement boven het maatschappelijk belang blijkt te gaan.

Voor volgend jaar roept Rover het ministerie en NS op duidelijk te maken aan de organisatoren dat er geen treinen geschrapt zullen worden om vervoer naar Zandvoort mogelijk te maken omdat daarvoor de maatschappelijke taak van vervoer te groot is. Uiteraard is extra vervoer naar Zandvoort dan wel mogelijk, maar binnen kaders.

Dienstregeling