Skip to main content

“Treinreis naar België moet makkelijker en goedkoper”

Een treinreis tussen Nederland en België moet veel aantrekkelijker worden. Dit stellen reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus in een advies. De reizigersverenigingen pleiten onder meer voor meer treinen en goedkopere tickets. Het advies is geschreven op verzoek van het Belgische Parlement en ook verstuurd naar de Nederlandse Tweede Kamer.

Anno 2023 is even de grens oversteken zo gedaan. Veel mensen doen dit zelfs bijna dagelijks voor werk, studie of boodschappen. Het is Rover en TreinTramBus dan ook al jaren een doorn in het oog dat een treinreis naar België nog steeds onnodig moeilijk is. Zo krijgen reizigers te maken met onnodig dure tickets, abonnementen die maar aan één kant van de grens geldig zijn en treinen die slechts één keer per uur de grens oversteken.

Er zouden snel meer treinen moeten gaan rijden, vinden Rover en TreinTramBus. De reizigersverenigingen pleiten voor een snelle Intercity tussen Brussel, Rotterdam en Amsterdam die twee keer per uur rijdt en niet meer stopt in Breda en Brussels Airport. Voor stations Breda en Brussels Airport zou een aparte trein de oplossing zijn, deze kan in Nederland doorrijden naar Eindhoven. Daarnaast willen de reizigersverenigingen het aantal treinen tussen Roosendaal en Antwerpen en tussen Maastricht en Luik verdubbelen naar twee keer per uur. Tot slot zien Rover en TreinTramBus kansen voor nieuwe verbindingen tussen Gent en Terneuzen, Weert en Hamont en Maastricht en Hasselt.

Speciale aandacht vragen Rover en TreinTramBus voor de hoge tarieven van een treinreis tussen Nederland en België. Het reizen over de grens is vaak dubbel zo duur als een binnenlandse reis en abonnementen gelden maar tot de grens. Om voor Intercity Brussel een voordeliger ‘Early Bird’ tarief te boeken, moet een reis nu nog tot 7 dagen vooraf worden aangeschaft. De reizigersverenigingen willen meer flexibiliteit een aantrekkelijkere tickets. “Wij vragen u daarom de vervoerders te verplichten de grenstoeslag af te schaffen en alle binnenlandse reisproducten geldig te laten zijn tot tenminste het eerste knooppuntstation over de grens” schrijven zij in het advies. 

Internationaal