Skip to main content

Blog: grenscontrole in de Eurostar

In het kader van een beter omgaan met ons kwetsbare milieu wordt terecht bepleit om minder te vliegen en meer gebruik te maken van de trein. Een Eurostar van Amsterdam en Rotterdam naar Londen is een prima alternatief voor vliegen. Maar tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren.

Het Verenigd Koninkrijk heeft nooit mee willen doen aan de verdragen van Schengen, waarbij binnen de Europese Unie de grenscontroles werden opgeheven. Treinreizigers van Brussel naar Londen worden in Brussel bij vertrek gecontroleerd. Hiermee moet worden voorkomen dat er in Brussel personen in de trein stappen, die het Verenigd Koninkrijk niet binnen mogen komen. In omgekeerde richting wordt alleen in Londen bij vertrek gecontroleerd. Het plan was om in Amsterdam en Rotterdam de reizigers met bestemming Londen te laten controleren. Daar heeft het Ministerie van Justitie en Veiligheid (J en V) op het laatste moment een stokje voor gestoken met het argument dat hiervoor een verdrag met het Verenigd Koninkrijk nodig is. De kans dat een verdrag sneuvelt in het Britse of Nederlandse Parlement in het onrustig getij van de Brexit is aanwezig.

Er komt nu een bizarre tussenoplossing: reizigers uit Nederland naar Londen moeten met hun bagage in Brussel Zuid de trein uit, trap af en trap op door akelige betonnen tunnels lopen naar de grenscontrole om hun reis met de volgende Eurostar te vervolgen. Dit is een ellende voor reizigers. Voordat de verdragen van Schengen werden gesloten, vond binnen heel Europa de grens-en douanecontrole plaats in de trein. Het lijkt dat iedereen dat vergeten is. De vraag dringt zich op waarom de grenscontrole niet in de Eurostar kan plaats vinden tussen Rotterdam en Brussel om de in het Verenigd Koninkrijk ongewenste passagiers in Brussel de trein uit te zetten.

Vanaf 2013 hadden NS, Eurostar, het Ministerie van I en M en het Ministerie van J en V kunnen zien aankomen dat er problemen met de grenscontrole zouden ontstaan. Het is niet aan de reizigers uit te leggen waarom vlak voordat de Eurostar zou gaan rijden, bedacht wordt dat een verdrag met het Verenigd Koninkrijk noodzakelijk is.

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover

Internationaal, Blog