Skip to main content

HSL blijft zorgenkindje

Rover baalt ervan dat de problemen met de HSL nog altijd niet zijn opgelost. Wel is de reizigersvereniging tevreden over het feit dat NS met compensatie voor vaste reizigers komt.

Vorig jaar kondigde NS nog aan per 1 januari de toeslag voor de Intercity Direct met 20 cent te verhogen. Na protesten van Rover was deze prijsverhoging van de baan. Geheel terecht, blijkt vandaag. Want ook in januari bleef de HSL onder de maat presteren. Deze maand lag de punctualiteit op de HSL maar net boven de 80%, maakte NS vandaag bekend. Veel recente storingen worden veroorzaakt door een fout in de software van de TRAXX-locomotieven. Een uitgevoerde software-update om dit probleem te verhelpen, heeft niet de gewenste verbetering opgeleverd. Technici van NS en leverancier Bombardier werken nu aan een oplossing.

NS komt met compensatie voor reizigers. Reizigers met een abonnement op de Intercity Direct krijgen 100 euro terug. Overige reizigers kunnen vanaf 15 minuten vertraging het bedrag van hun toeslagkaartje en de helft van het reguliere treinkaartje terugclaimen. Bij een half uur vertraging of meer krijgen reizigers het hele bedrag van het treinkaartje terug. Dat is soepeler dan de reguliere regeling voor geld terug bij vertraging.

Rover vindt het een treurige zaak dat er geen schot zit in de prestaties op de HSL, maar is wel tevreden met de compensatie voor IC Direct-reizigers. “We hopen dat NS nu samen met Bombardier alsnog snel de problemen op de HSL weet aan te pakken, want uiteindelijk wil de reiziger liever een goede verbinding dan geld terug”, stelt Rover-directeur Freek Bos.

HSL, Dienstuitvoering