Skip to main content
Volle IC direct

Rover wil compensatie voor HSL-reizigers wegens vertragingen

Rover wil dat reizigers van de HSL worden gecompenseerd voor de vele vertragingen. Ook moet er betere informatie komen over de oorzaken. “Het is tijd dat NS en ProRail een handreiking doen.”

Rover krijgt veel klachten van reizigers over de betrouwbaarheid van de hogesnelheidslijn. De cijfers liegen er niet om: zo’n 25 procent van de reizigers op de HSL doet meer dan 5 minuten vertraging op. Daarmee presteert de hogesnelheidslijn veel slechter dan het reguliere spoor en bovendien onder de afgesproken normen. Boosdoener zijn onder meer constructiefouten bij enkele viaducten waardoor treinen tijdelijk langzamer moeten rijden. Ook hebben de nieuwe treinen op de hsl te kampen met kinderziektes.

Rover wil dat NS een handreiking doet naar de hsl-reizigers. Vooral het feit dat reizigers een toeslag moeten betalen voor een onbetrouwbare treindienst is Rover een doorn in het oog. “Problemen zijn niet altijd meteen op te lossen, maar NS kan wel beïnvloeden hoe reizigers dit ervaren”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Reizigers kunnen geld terugkrijgen bij vertraging maar moeten daarvoor wel zelf in actie komen. Het zou een mooi gebaar zijn als NS zelf tijdelijk de toeslag schrapt en proactief de toeslagabonnementen terugbetaalt”.

Daarnaast wil Rover dat reizigers duidelijk geïnformeerd worden over de oorzaken van de vertragingen. Ook zouden  NS en ProRail perspectief moeten bieden door duidelijk te maken wanneer de grootste problemen zijn opgelost. “Een goed geïnformeerde reiziger die met een gratis kopje koffie en een korting op zijn abonnement de problemen trotseert houdt een beter gevoel over aan zijn reis dan de reiziger die geen idee heeft waarom hij voor de zoveelste keer het geld-terug-bij-vertraging formulier mag invullen”.

HSL