Skip to main content

“Onderzoek tram Maastricht - Hasselt via spoorbrug”

Rover-Limburg wil dat opnieuw wordt onderzocht of de tram naar Hasselt over de spoorbrug naar station Maastricht kan doorrijden. Deze route is interessanter voor reizigers dan een tramlijn die eindigt op de Maasboulevard in Maastricht. Nu er geen goederentreinen meer zullen rijden over de spoorbrug is bovendien het belangrijkste obstakel voor deze route verdwenen.

Rover-Limburg heeft al diverse malen laten weten voorstander te zijn voor het opnemen van de spoorbrug in de route van de tram. “Voor ons is het niet duidelijk waarom het traject via de spoorbrug nooit een serieuze optie is geweest”, stelt voorzitter Kees Braam. “De keuze voor het laten eindigen van de tram op de Maasboulevard levert in onze visie minder reizigers op dan het doorrijden van de tram naar het station in Maastricht”.

De Belgische en Nederlandse spoorbeheerders Infrabel en ProRail hebben recent besloten om geen goederentreinen meer over de spoorbrug te laten rijden omdat de jaarlijkse onderhoudskosten daaraan hoger zijn dan de opbrengsten aan infraheffingen. Door dit besluit is het rijden van de tram over de spoorbrug voor ProRail geen probleem meer. In het huidige plan wordt uitgegaan van een overstappunt bij Mosae Forum om naar het treinstation van Maastricht te reizen. Op de Maasboulevard is nu alleen een halte voor de bussen vanaf het station, reizigers richting het station moeten opstappen op de Markt of de Boschstraat. Hoe dit voor toekomstige tramreizigers zou worden vormgegeven, is niet helder.

Rover-Limburg kan nergens in het tramdossier vinden of er een kosten- en opbrengstenvergelijking is gemaakt tussen het huidige voorstel en het rijden van de tram over de spoorbrug waarbij het eindpunt van de tramlijn het eerste perron op het station van Maastricht zal zijn. De Rover-afdeling roept de gemeente op om dit nu alsnog te onderzoeken.

Infrastructuur, Politiek en lobby, Limburg, Afdelingsnieuws