Skip to main content

Prinsjesdag: Blijf investeren in OV

Ondanks economische groei, zijn er weinig investeringen van het kabinet in het OV. Reizigersorganisatie Rover is teleurgesteld dat in de Miljoenennota geen sprake is van nieuwe investeringen in het openbaar vervoer. Belangrijk is dat nieuwe investeringen worden gedaan.

De OV-investeringen die al lopen tot 2030 zijn volgens Rover onvoldoende om de groei van het aantal OV-reizigers op te vangen. De voorgenomen bouw van veel nieuwe woningen kan niet zonder extra openbaar vervoer. Het huidige OV-systeem heeft zijn grenzen bereikt. Niet alleen het spoor vraagt om investeringen, ook bussen rond de steden sluiten aan in de file omdat er te weinig vrije busbanen zijn. Ook is er te weinig geld voor nieuwe lightrailverbindingen.

Rover roept het kabinet op in te zetten op OV maal twee. Door extra te investeren in het openbaar vervoer worden hogere frequenties en snellere en meer directe verbindingen mogelijk. Zo kan het openbaar vervoer voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief worden. Dit is een belangrijk instrument om files te voorkomen.

BTW
Reizigers krijgen ook te maken met hogere tarieven voor het OV. Het kabinet blijft vasthouden aan het verhogen van het lage Btw-tarief van 6 naar 9 procent. De verwachting is dat de vervoerders de kosten van de hogere BTW zullen doorberekenen aan reizigers.

Rover wijst er op dat de effecten van de verhoging van de BTW voor de reizigers nog onderzocht worden. Daarvoor heeft het Kennisinstituut Mobiliteit opdracht gekregen. Dat rapport is er echter nog niet. Daarom kan nu niet besloten worden om de BTW voor het OV te verhogen.

Rover roept de Tweede Kamer dan ook op om de begroting te veranderen, door niet in te stemmen met de BTW-verhoging. En door financiën beschikbaar te maken voor uitbreiding van het OV.

Tarieven, Infrastructuur, Politiek en lobby