Skip to main content

Terugkijken: hoorzitting Tweede Kamer over (grote) storingen op het spoor

ProRail, NS en Rover waren te gast in de Tweede Kamer voor een hoorzitting over (grote) storingen op het spoor. Aanleiding voor de hoorzitting is de grote storing rond Amsterdam begin juni waardoor reizigers zelfs moesten overnachten op station Amsterdam Centraal. Het debat is terug te kijken via deze link.

Rover constateert dat het vaker voorkomt dat NS geen vervangende bussen regelt, terwijl dit volgens de officiële afspraken met het Rijk binnen 60 minuten na aanvang van een grote storing moet zijn geregeld. Al jarenlang wordt dit in ongeveer 30% van de gevallen niet gehaald. Wat Rover betreft zou er voortaan een boete op mogen staan als NS niet aantoonbaar alles op alles zet om aan bussen te komen. De reiziger moet geen last hebben van tekorten aan bussen bij contractpartijen van NS. NS moet daarom met meer busbedrijven afspraken maken.

Daarnaast wil Rover een draaiboek voor de opvang van reizigers bij grote storingen. Daarmee moet worden voorkomen dat slaapplekken pas zo laat worden geregeld dat reizigers moeten overnachten in een trein of zelfs op bankjes op het perron. NS zou tijdig een plan B moeten voorbereiden als er kans is dat de verstoring de rest van de dag blijft duren. Daarbij is informatievoorziening een speciaal aandachtspunt: nu verschillen de boodschappen van NS en ProRail vaak.

Tot slot wil Rover duidelijke regels voor de vergoeding van kosten die reizigers maken wanneer zij zelf alternatief vervoer of een slaapplek regelen. In principe is de vervoerder verantwoordelijk hiervoor maar bij een grote verstoring lukt het NS niet altijd. Reizigers die zelf een oplossing vinden, zouden niet in onzekerheid moeten blijven over recht op vergoeding.

Download hier de notitie die we voor de hoorzitting naar de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben gestuurd.

Politiek en lobby