Skip to main content

Blog: van autogebruik naar OV, waarom lukt het niet?

Alle bestuurders van grote steden, ongeacht hun politieke achtergrond, wisten al lang wat ze wilden: meer openbaar vervoer, meer fietsen en minder auto’s. De bestuurders van middelgrote gemeenten zien inmiddels ook dat het verkeer in hun steden vastloopt en sluiten zich hierbij aan. De Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) wijst onverbiddelijk uit dat het verkeer in Nederland vastloopt als er niets gedaan wordt. In de Nederlandse steden is al meer fijnstof te vinden dan goed is voor de volksgezondheid. Een verschuiving van autogebruik naar fiets en OV leidt direct to t minder files, minder congestie in de steden en tot een aanzienlijke vermindering van CO2-uitstoot. De RAI meldde onlangs dat de import uit Duitsland van tweedehands dieselauto’s toeneemt (!) terwijl er bij de mobiliteitstafel van het klimaatakkoord gefilosofeerd wordt over elektrische auto’s. Al deze feiten en argumenten zijn bekend en toch worden de noodzakelijke stappen niet gezet om het autogebruik af te remmen en de fiets en het OV te bevorderen.

Het regeerakkoord helpt niet. De Staatssecretaris heeft veel te weinig geld toegewezen gekregen terwijl de Minister genoeg geld heeft voor het aanleggen van asfalt. Haar plan om B-wegen veiliger te maken door bomen langs de weg te kappen is bizar. Het verlagen van de maximale snelheid is goedkoper, effectiever en vermindert de CO2-uitstoot. Omdat de Staatssecretaris geen geld heeft beweegt ze niet. En omdat de Staatssecretaris niet beweegt blijven de Provincies en Gemeenten ook stil zitten.

Interessant is de houding van de ANWB, de RAI en de BOVAG. Zij weten dat meer asfalt niet helpt en ze zijn voor het beprijzen van autogebruik en voor meer investeringen in fietsen en OV. Maar als de Telegraaf gaat blazen tegen de ANWB, kruipt de ANWB in zijn schulp en maakt de ANWB geen keuzes. De ANWB vertoont geen leiderschap. Leden van de Tweede Kamer vinden het kennelijk ook moeilijk om keuzes te maken die bij een deel van de autorijdende achterban slecht kunnen vallen. Veel leden van de Tweede Kamer komen van het platteland waar het hele vraagstuk van congestie niet speelt.

Waarom lukt het niet? Omdat Nederland te weinig politici telt die leiderschap vertonen, politici die vooruit durven zien en hun achterban meenemen in het maken van keuzes voor de toekomst. De files verdwijnen niet met elektrische auto’s en de CO2-uitstoot vermindert niet vanzelf.

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover

Blog, Politiek en lobby