Skip to main content
Verlopen OV-chipkaart

Oproep: laat geen geld liggen op je verlopen OV-chipkaart

Rover roept reizigers op om geen geld te laten liggen op hun verlopen OV-chipkaart. Reizigers kunnen het geld op een verlopen OV-Chipkaart tot 5 jaar terugvragen. Daarna gaat het beheer over aan Translink. Het geld moet vervolgens besteed worden aan zaken die reizigers ten goede komen. Rover gaat met Translink in gesprek over de besteding van de gelden.

Omdat de OV-chipkaart na 5 jaar verloopt en niet iedereen het restsaldo terugvraagt, blijven er miljoenen euro’s liggen bij de vervoersbedrijven. Rover trok al 10 jaar geleden hierover aan de bel. Omdat het alleen over anonieme OV-chipkaarten gaat, is het niet mogelijk deze bedragen aan de juiste reizigers terug te storten. Rover maakte daarom de afspraak dat het in het algemeen ten goede moet komen aan de reiziger. Zo werd het bijvoorbeeld makkelijker om het restsaldo terug te vragen.

Rover vindt dat er nog meer kan worden gedaan om te zorgen dat reizigers geen geld laten liggen, het is en blijft immers geld van de reiziger. Zo pleitte Rover er al in 2017 voor om het mogelijk te maken het restsaldo van een anonieme OV-chipkaart aan de kaartautomaat terug te vragen. Ook zou er meer informatie moeten komen over de mogelijkheid om geld terug te vragen, zoals zes jaar geleden werd gedaan met de campagne ‘Jouw geld telt.

Rover roept reizigers op om geen geld te laten liggen. Ben je echt niet van plan om je restsaldo terug te vragen? Doneer dan je verlopen OV-chipkaart (anoniem) aan Rover: dan zorgen wij dat het restsaldo als donatie ten goede komt aan ons werk om het OV te verbeteren. Daarnaast gaat Rover graag in gesprek met Translink om mee te denken over goede bestemmingen voor het geld dat toch niet wordt teruggevraagd.

Betaalwijzen