Skip to main content
Banner Reizigerscadeau

Reizigerscadeau: treinreizigers vragen vooral om meer sociale interactie

Veel treinreizigers zouden graag een manier zien om contact te leggen met andere reizigers in de trein. Dat blijkt uit inzendingen voor het Reizigerscadeau, de wedstrijd die Rover organiseert voor een verbetering die NS gaat uitvoeren. Tot nu toe kreeg Rover ruim 4600 ideeën binnen.

Rover vroeg reizigers wat zij zichzelf en andere treinreizigers cadeau zouden willen doen als zij maximaal 1,5 miljoen euro mochten besteden. De leukste inzendingen winnen zelf een mooi cadeau zoals een rondreis door Zwitserland. Maar het belangrijkste: het winnende idee wordt daadwerkelijk door NS uitgevoerd. Het cadeau geldt als compensatie omdat NS-reizigers in 2022 te maken kregen met minder treinen wegens personeelsgebrek.

De ingezonden ideeën lopen uiteen van een gratis NS-muts of toeristische informatie in de trein tot telefoonhouders op de OV-fiets en speciale coupés zoals kindercoupés, plantencoupés en fitnesscoupés. Opvallend is dat veel reizigers vragen om een middel dat sociale interactie bevordert zoals een dating-coupé of speciale app voor treinreizigers die contact zoeken. Ook een favoriet is het plaatsen van rubbertjes onder de deksels van de luidruchtige prullenbakjes in de trein.

Voor wie nog een idee wil inzenden, heeft Rover-directeur Freek Bos nog enkele tips: “we hebben meerdere ideeën voor de NS-app ontvangen die al zijn uitgevoerd, dus bekijk eerst of het idee al bestaat. Denk aan uitvoerbaarheid van een idee, een programmeerklus is makkelijker uit te voeren dan een speciale coupé. En tot slot: hoe beter het idee is uitgewerkt, hoe groter de win-kans”.

Ideeën inzenden kon tot en met 19 februari.