Skip to main content
NS-conducteur

Blog: opkomen voor de OV-medewerker

Als directeur van Rover ben ik gewend altijd voor de reiziger op te komen. De reiziger staat machteloos en is overgeleverd aan de grillen van de grote OV-bedrijven. Daarom zorgen wij als Rover dat de stem van de reiziger gehoord wordt. Maar soms is het andersom en staan de OV-bedrijven machteloos tegenover de grillen van de reiziger. Dit hebben wij gezien toen een conductrice en een machinist door een groep reizigers werden mishandeld. Een incident dat treurig genoeg niet op zichzelf staat.

Soms is het goed om eens te kijken vanuit het oogpunt van de medewerkers. Zo was ik vorige week donderdag aanwezig bij een grote treincontrole rond station Zutphen. Hierbij werd op de treintrajecten rond Zutphen gekeken of de reiziger zich aan de voorschriften houdt. Het zal niemand verbazen dat er een flinke vangst was: zwartrijders, “grijsrijders” met verkeerde kaartjes, stiekeme rokers en zelfs twee jongens die waren weggelopen uit een instelling. Bij de controle-actie waren ook controleurs in burger aanwezig. Het viel mij op dat die meer vriendelijkheid bij de reizigers te zien kregen dan de medewerkers in uniform. Wat is het aan een uniform dat sommige mensen het gevoel krijgen, zich tegen het gezag te moeten afzetten?

Overigens is het openbaar vervoer over het algemeen nog steeds een veilige plaats. Het is een plek waar veel reizigers samenkomen. Zij waarderen het gevoel van sociale veiligheid dan ook met hoge rapportcijfers. Helaas geldt dat voor de medewerkers juist steeds minder. Zij kunnen ook niet altijd rekenen op grootschalige steun zoals tijdens de actie in Zutphen. Toegang tot politiesystemen hebben zij niet en de spoorwegpolitie is al jaren ter ziele. De OV-medewerkers staan er vaak juist alleen voor.

Daarom staat vanavond om 22:30 uur het hele OV 3 minuten stil. Als signaal naar de samenleving en aan de overheid: er moet iets gedaan worden. De komende tijd zal hier ongetwijfeld nog veel over gesproken worden. Laat het reizigers vooral niet verhinderen met een veilig gevoel op reis te gaan. Zodat we er met z’n allen aan bijdragen om het openbaar vervoer een prettige plek te maken waar zowel de medewerkers als de reizigers zich veilig voelen en gehoord worden.

Freek Bos rond

Freek Bos,
Directeur Rover

Overig