Skip to main content

Station Harderwijk onvoldoende toegankelijk

Station Harderwijk voldoet niet aan de eisen van toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. Met name de geleidelijnen voldoen niet aan de normen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover.

Station Harderwijk is recent compleet vernieuwd. De spoorwegovergang is vervangen door een onderdoorgang voor het wegverkeer. Daarbij is ook een ruime passage onder het spoor gemaakt voor reizigers. De stationsomgeving is enorm verbeterd. Toch bleken er bij nadere inspectie nog verbeterpunten te zijn.

Reisinformatie

Allereerst de reisinformatie. Op het perron hangt alleen een bord dat aangeeft vanaf welk spoor de treinen richting Amersfoort en Zwolle vertrekken. Er hangt echter geen digitaal bord met de vertrektijd van de volgende trein. Hierdoor kunnen reizigers niet zien of hun trein een paar minuten vertraagd is. Omdat dergelijke vertragingen niet altijd worden omgeroepen en ook niet iedereen een mobiele telefoon met reisplanner heeft, vinden wij plaatsing van een bord met actuele reisinformatie op het perron wel van belang. Bij de ingang van het station is wel zo’n bord te vinden, maar deze is op te grote afstand van het perron. Bij het busstation is geen actuele reisinformatie van de bussen te vinden.

Trappen en liften

Het stationsplein is vanuit de passage te bereiken via een artistiek vormgegeven trap. Het risico op valpartijen is hier groot omdat de trap geleidelijk overgaat in een zithoek. Op deze overgang zijn sommige traptreden verraderlijk smal. Het was beter geweest als veiligheid van de trap hier voorop had gestaan in plaats van de vormgeving.

Mensen die slecht ter been zijn kunnen het perron en het stationsplein bereiken met liften. Een reiziger merkte spontaan op dat de lift wel erg traag is. Reizigers kunnen zo hun trein missen. Op meer stations lijken trage liften een probleem te zijn.

Toegankelijkheid

Vooral de voorzieningen voor blinden en slechtzienden blijken in Harderwijk nog niet op orde:

  • In de lift op het station van Harderwijk ontbreekt braille naast of op de keuzeknoppen. Bovendien leidt de audio-omschrijving tot onduidelijkheden. Er wordt gesproken over niveau 0 in plaats van het noemen van de perronnummers.
  • Er is geen geleidelijn naar de kaartautomaat en de incheckpaal staat te ver van de geleidelijn
  • De witte stippen op de trappen naar de perrons zijn niet voldoende contrasterend zodat slechtzienden de traptreden lastig kunnen herkennen.
  • De geleidelijnen in de passage en op het stationsplein voldoen ze niet aan de landelijke normen. Gemeente Harderwijk heeft voor natuurstenen lijnen gekozen. Deze zijn echter veel breder dan toegestaan waardoor dit verwarrend kan zijn voor blinden. Bovendien zijn de lijnen niet in een contrasterende witte kleur aangelegd, maar hebben ze dezelfde kleur als de omliggende bestrating. Tenslotte liggen er op elk punt waar een blinde een hoek moet maken een attentiesteen terwijl deze stenen juist alleen geplaatst mogen worden op plekken waar extra attentie nodig is, zoals bij een oversteek of het begin van een trap.
  • Het busperron is voor het huidige materieel van de buurtbus iets te hoog. Bovendien zijn de buurtbussen niet toegankelijk voor rolstoelen.
  • Er is bij het busstation een toilet, maar daarvoor moet je eerst de sleutel halen bij de Kiosk beneden in de passage en dit kan alleen tijdens openingstijden van de Kiosk. Het zou klantvriendelijker zijn als het toilet toegankelijk was met een tourniquet.

Het is duidelijk dat de gemeente Harderwijk bij het ontwerp van de stationsomgeving vooral heeft gekeken naar de artistieke kwaliteit en niet naar de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. Wij hopen dat de gemeente dit gaat aanpakken.

Frank Visser is beleidsmedewerker van Rover. Een aantal keer per jaar gaat hij namens Rover mee op een schouw van stations, georganiseerd door ProRail en NS. De consumentenorganisaties, waaronder landelijke en regionale vertegenwoordigers van Rover, kijken dan samen wat er beter kan op de stations. NS en ProRail noteren de opmerkingen en Rover gaat monitoren wat er mee wordt gedaan.

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Stations en haltes, Amersfoort, Onderzoek