Skip to main content

Veel NS-reizigers verliezen stationsloket

De loketten op stations Haarlem en Zwolle blijven toch open. Dit heeft NS besloten na een advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. Daarmee wordt niet voorkomen dat veel reizigers hun stationsloket zullen zien verdwijnen. Rover maakt zich zorgen om de opvang van reizigers tijdens grote storingen.

NS wil van de 36 stations met loket uiteindelijk 19 loketten sluiten. Op een aantal stations blijven wel servicemedewerkers aanwezig. Onder meer stations Hilversum, Hoorn, Heerlen en Lelystad Centrum worden compleet onbemand.

Koopavond aan het loket

Na advies van Rover en de andere consumentenorganisaties besloot NS om de loketten op stations Haarlem en Zwolle wel open te houden, net als de nachtloketten op stations Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. Ook besloot NS gehoor te geven aan de wens om servicemedewerkers te behouden op stations Deventer, Breda en Amsterdam Bijlmer Arena. Daarbij volgt NS ook het advies op om de medewerkers langer aanwezig te laten zijn, namelijk op werkdagen tot 21:00 uur in het geval van een station zonder loket. Stations met een loket krijgen een “koopavond”. Dit geeft meer reizigers uit de regio kans om te reizen naar dit streekloket.

Videocontact

Rover vindt het belangrijk dat reizigers terecht kunnen bij medewerkers voor assistentie en met vragen. Op advies van Rover gaat NS nu een proef doen met videocontact met medewerkers en met de mogelijkheid een medewerker op te roepen wanneer deze niet bij de balie aanwezig is. Rover betreurt het dat NS het advies om lokethandelingen onder te brengen bij medewerkers van de Kiosk niet opvolgt. Wel volgt NS het advies om op stations zonder loket ondersteuning bij de verkoop van producten te laten bieden door er servicemedewerkers in te zetten.

Zorgen om storingen

Een zorgpunt van Rover is de opvang van reizigers bij een verstoring van de treindienst. Rover vindt de aanwezigheid van medewerkers van groot belang als de treinen niet rijden volgens plan. Tenslotte leeft er dan bij de reiziger een grote behoefte aan contact en informatie. Rover heeft NS daarom gevraagd per station een plan te maken voor de opvang van reizigers. NS ziet hier echter niet de noodzaak van.

Stations en haltes