Skip to main content

Rover: forse prijsverhoging NS niet te verantwoorden

Rover is zeer onaangenaam verrast door het plan om de treinkaartjes van NS volgend jaar weer fors in prijs te verhogen. “Dit is niet uit te leggen aan de reiziger”.

Gisteren maakte staatssecretaris Heijnen bekend dat NS per 1 januari 2024 de tarieven met 3,5% extra mag verhogen bovenop de inflatie. Rover verwacht dat dit de treinkaartjes minimaal 6,5% duurder maakt. Daarnaast mag NS in 2026 nog eens een extra 3,5% verhoging invoeren naast de spitsheffing van mogelijk tientallen procenten. Dit jaar verhoogde NS de prijzen al met 5,5% en abonnementen werden zelfs tot 11% duurder. Door deze opeenstapeling van prijsverhogingen wordt de trein voor sommige reizigers onbetaalbaar, vreest Rover.

Rover vindt de prijsverhoging onbegrijpelijk. Met de forse prijsverhoging van 1 januari 2024 wil de staatssecretaris NS compenseren voor de hoge inflatie door onder meer duurdere energie, terwijl de energietarieven voor NS vastliggen. “Een hogere energierekening heeft NS geen last van gehad, de reiziger wel en die mag nu ook nog fors voor de trein betalen”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Intussen heeft NS al kunnen besparen nu er zoveel treinen zijn geschrapt door personeelsgebrek. De reiziger betaalt intussen meer geld voor minder aanbod.”

Rover pleit er juist voor om de tarieven van treinkaartjes te bevriezen. “De reiziger heeft al tijden te maken met afgeschaalde diensteregelingen. Wat ons betreft past daar maar één tariefverhoging bij en dat is 0%”, stelt Freek Bos. “Het kabinet zou moeten inzetten op het stimuleren van reizen met duurzaam vervoer in plaats van reizigers de auto in te jagen door de toch al dure trein nog duurder te maken”.

Tarieven