Skip to main content
NS-kaartautomaten

Actie nodig om onbetaalbare trein te voorkomen

De politiek moet snel in actie komen om te voorkomen dat de trein voor veel mensen onbetaalbaar wordt. Dat stelt Rover in een reactie op de jaarcijfers van NS. Duurdere treinkaartjes zal alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover.

Eerder besloot het kabinet om de knip te trekken om te voorkomen dat de trein dit jaar fors duurder zou worden. Voor 2025 is deze toezegging echter niet gedaan. NS verwacht daarom volgend jaar alsnog een flinke prijsstijging van meer dan 10% nu de reiziger sinds corona nog steeds niet helemaal is teruggekeerd. Tegelijk moet NS toegeven dat reizigers te maken kregen met een slechter product: minder mensen kwamen op tijd en meer mensen moesten in een volle trein staan.

“Wat we terugzien in de jaarcijfers van NS is dat de treinreiziger zomaar erg snel kan verdwijnen en dan maar mondjesmaat weer terugkeert”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Het laatste wat we daarom nu willen is weer een nieuwe groep reizigers verjagen door de toch al dure trein nog duurder te maken”. Overigens keert de treinreiziger langzaam weer terug, inmiddels staan de cijfers op 89% van het pre-corona tijdperk. “Dat is goed nieuws”, stelt Freek Bos. “Nu weer steeds meer treinen gaan rijden verwachten wij dat er weer meer reizigers terugkeren, mits die enorme prijsverhoging achterwege blijft.”

Rover deelt de zorgen van NS over de infrastructuur. Problemen met hogesnelheidslijn moeten snel worden opgelost en het spoor moet robuuster worden. Daarnaast barst het spoor uit zijn voegen: op veel trajecten kan er geen trein meer bij. Rover roept het nieuwe kabinet daarom op om flink te investeren in het toekomstbestendig maken van het spoor en het betaalbaar houden van de trein. Alleen zo blijft de trein ook na 2025 een aantrekkelijke keuze voor de reiziger.

Tarieven