Skip to main content

Anderhalve meter en toegankelijk vervoer blijkt een grote uitdaging

Sinds de uitbraak van Corona is er veel veranderd in het openbaar vervoer. Over de dienstverlening van vervoerders aan reizigers met een beperking bestond nog veel onduidelijkheid. Op woensdag 1 juli is het nieuwe ov-protocol gepubliceerd. Het uitgangspunt in dit protocol is dat voor alle aspecten van het toegankelijk aanbieden van openbaar vervoer weer de afspraken gelden zoals deze voor de uitbraak waren. Wel zijn enkele aanvullende afspraken nodig.

Voor reizigers met een visuele beperking blijven de geleidelijnen het uitgangspunt voor hun looproute. Dit betekent dat zij niet geacht worden zoveel mogelijk rechts te houden zoals de andere reizigers. Geleidelijnen worden immers in twee richtingen gebruikt en liggen bij opgaande trappen bijvoorbeeld altijd aan de linkerkant. Totdat in bussen beschermende spatschermen bij de chauffeur zijn geplaatst, moeten chauffeurs bij het instappen extra aandacht besteden aan mensen met een visuele beperking. De geleidelijnen leiden immers tot de voorste ingang van de bus. Chauffeurs moeten deze reizigers naar de andere ingang begeleiden.

Als fysiek contact niet kan worden vermeden, bijvoorbeeld bij het vastzetten van de vierpuntsgordel van rolstoelgebruikers in de bus, staat in het protocol dat de vervoerder beschermingsmiddelen voor het personeel kan regelen, of taxivervoer kan aanbieden. Vervoerders moeten volgens Rover duidelijk en toegankelijk communiceren over hoe de toegankelijke reis wordt aangeboden, waardoor het voor iedereen thuis voorspelbaar is hoe zijn deur tot deurreis eruit gaat zien.

Rover heeft zich samen met Iederin ingezet voor een alternatief voor de mondkapjesplicht voor reizigers die niet in staat zijn een mondkapje te dragen. Er is nu afgesproken dat medewerkers van vervoersbedrijven hier flexibel mee zullen omgaan. Rover gaat er tevens vanuit dat medereizigers ook ondersteuning zullen bieden bij het helpen vinden van een zitplaats voor iemand die slechtziend is, of willen opstaan voor een reiziger die slecht ter been is. Juist nu is het belangrijk om goed rekening met elkaar te houden.

Toegankelijkheid