Skip to main content

Dubbeldekkerstreinen na renovatie iets toegankelijker

Rover is blij dat een groot deel van haar inbreng door NS wordt overgenomen bij de renovatie van een generatie dubbeldekkerstreinen. Deze treinen worden hierdoor straks iets toegankelijker.

De dubbeldekkerstreinen van de 4e generatie VIRM zijn na 15 jaar aan een grote renovatie toe waarna zij zeker nog eens 15 jaar mee moeten kunnen. De iets oudere dubbeldekkers (VIRM-generatie 1 t/m 3) zijn al eerder onder handen genomen en zullen vanaf 2030 weer buiten dienst gaan. “Jammer”, vindt Rovers toegankelijkheidsexpert Aldo Markus, “de iets oudere dubbeldekkers hebben een paar pluspunten op het gebied van toegankelijkheid zoals een extra ruim toilet en goede zitplaats voor een rolstoelbegeleider. De treinen die nu langer op het spoor blijven, hebben dit niet.”

Wel wordt volgens suggestie van Rover en Ieder(in) een aantal verbeteringen in de toegankelijkheid van de VIRM-4 aangebracht. Zo komen er handgrepen aan weerszijde van het toilet, wordt de toiletbril in een contrasterende kleur uitgevoerd, krijgen ook de drukknoppen meer contrast en wordt de drempel bij de toiletdeur vervangen door een plat profiel waardoor het in- en uitrijden iets makkelijker wordt. Ook neemt NS het advies over om de samenstelling van de trein zichtbaar maken in de reisinformatie, zodat er zoveel mogelijk een keuze is in welk deel van de trein de reiziger plaatsneemt.

Vanwege ruimtegebrek in dit type dubbeldekker moet de reiziger het wel met een iets minder ruim toilet stellen en een klapstoeltje voor de rolstoelbegeleider. Toch is Rover blij met het resultaat, want door de coronacrisis was er even de vrees dat de renovatie zou worden versoberd. “We hebben niet al onze diepere wensen kunnen realiseren. Maar bij wat wel binnen de mogelijkheden valt, is het goed te zien dat NS de inbreng van Rover en Ieder(in) integraal overneemt”, stelt Aldo Markus.

Toegankelijkheid