Consumentenorganisaties: reserveringsplicht fiets in trein niet haalbaar

Een verplichte fietsreservering in de trein is niet te handhaven en leidt tot talloze praktische problemen voor reizigers. Hiervoor waarschuwen de consumentenorganisaties in het Locov. De consumentenorganisaties adviseren NS dringend naar andere oplossingen te kijken, zoals het uitbreiden van het aantal fietsplekken in de trein en introductie van een ‘OV fiets-plus’.

NS wil deze hele zomer een reservering via de app of klantenservice verplichten voor reizigers die hun fiets mee willen nemen. De consumentenorganisaties zien echter een aantal grote praktische bezwaren. Zo kunnen internationale reizigers de reservering niet maken, wat in strijd is met Europese regels. Ook komt de mobiliteit en reisvrijheid van mensen met een beperking onder druk te staan. Reizigers die graag anoniem reizen, zullen bezwaar hebben tegen het opgeven van hun emailadres bij het maken van een reservering. Ook vrezen de samenwerkende organisaties voor hoogoplopende discussies met reizigers die bij een ander vervoersbedrijf een fietsticket zonder reservering hebben gekocht.

Geen garantie op een plek

Hoewel sommige reizigers wel bereid zijn te reserveren wanneer dit een garantie biedt op een fietsplek, constateren de consumentenorganisaties dat dit niet haalbaar is. Fietsplekken kunnen tenslotte ook worden ingenomen door kinderwagens of door fietsen van reizigers die door vertraging een aansluiting hebben gemist. Ook kan er een ander type trein komen voorrijden dan gepland, met minder fietsplekken tot gevolg. Bovendien wijzen de organisaties erop dat mensen met een beperking  het recht hebben om de hele dag reserveringsvrij hun hulpmiddelen mee te nemen in de trein, waarvoor ook de fietsplekken zijn aangewezen. Een plek moeten reserveren staat hun recht op vrij reizen in de weg.

Niet weren maar creëren

De laatste jaren is het aantal fietsplekken in een aantal treinen verlaagd of zo krap geworden dat fietsen andere reizigers hinderen. De consumentenorganisaties vragen NS daarom niet fietsen te weren, maar meer plekken te creëren. Zo kan er naar voorbeeld van Arriva worden gewerkt met demontabele banken in de drukke zomermaanden. Ook kan er ruimte worden gemaakt middels het plaatsen van ophangconstructies of het verplaatsen van sommige prullenbakken. Tot slot zou een betere vindbaarheid van fietsplekken de overlast verminderen, bijvoorbeeld door het fietsbalkon duidelijk op de buitenzijde van de trein te markeren. Een petitie van Rover en de Fietsersbond voor meer fietsplekken in de trein is in enkele dagen tijd door duizenden ondertekend.

OV fiets-plus

De consumentenorganisaties adviseren NS bovendien om met aantrekkelijke initiatieven te komen om fietsdrukte te verminderen. Zo zou NS met goedkope kaartjes fietsers kunnen verleiden te kiezen voor de daluren of de minder populaire Sprinters. Ook de OV-fiets kan een rol spelen. De consumentenorganisaties stellen voor een ‘OV-fiets-plus’ te introduceren: een huurfiets met extra voorzieningen voor fietstoeristen zoals fietstassen en versnellingen. “Als fietser die gebruik maakt van de trein wil je onbezorgd kunnen fietsen en spontaan beslissingen kunnen nemen. Bijvoorbeeld bij materiaalpech, verandering van weer of een spontante ontmoeting”, schrijven de consumentenorganisaties. Zij vragen NS om het imago ‘Nederland fietsland’ eer aan te doen door op een laagdrempelige manier fietstransport aan te bieden.

Deelnemende consumentenorganisaties in het Locov zijn Reizigersvereniging Rover, de Fietsersbond, de Landelijke Studentenvakbond LSVb, ANWB, Ieder(in) en Seniorenorganisatie KBO-PCOB.

Logobalk locov

Toegankelijkheid

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons