Skip to main content

Geen duurzame vakantie zonder OV

Op vakantie met het openbaar vervoer moet kunnen, bepleiten Rover en de Fietsersbond in deze opinie. Om de reiziger weer op een duurzame wijze op weg te helpen, zou ook de fiets weer welkom moeten zijn in de trein.

De zomer staat voor de deur en de nodige vakantieplannen worden gemaakt. De één brengt deze vreemde zomer door in zijn of haar achtertuin. De ander gaat op reis naar het buitenland nu steeds meer landen een ‘code geel’ krijgen. Daarnaast zijn er veel mensen die kiezen voor een vakantie in eigen land. Dit geldt ook voor een deel van de ruim 2 miljoen huishoudens zonder auto. Deze groep heeft bij een vakantie in eigen land echter het nakijken.

Duurzaamheid overboord
Ga wijs op reis, luidt de oproep van het kabinet. Wat schijnbaar betekent dat miljoenen huishoudens hun duurzame vakantieplannen overboord mogen gooien. Met de fiets naar Texel? Dan niet met de trein, want de fiets is hier niet welkom. Een stedentripje in eigen land? Dat wordt dan inclusief hoge parkeerkosten want het openbaar vervoer is alleen voor noodzakelijke reizen. Op vakantie gaan doen we dit jaar dus schijnbaar met het vliegtuig want in tegenstelling tot het openbaar vervoer, zijn reizigers hier wel welkom.

Reiziger best welkom
De Nederlandse OV-sector lijkt de laatste maanden hard te werken aan het gevoel dat de reiziger niet welkom is en deze zomer maar thuis moet blijven. Toch zijn er genoeg plekken die op de reiziger zitten te wachten in de hoop de economische schade van de coronacrisis in te kunnen beperken. De Waddeneilanden roepen toeristen op om te komen en de veerboten doen niet aan ontmoedigingsbeleid. De Thalys heeft haar klanten per mail laten weten dat er weer directe treinen naar Parijs gaan rijden en dat het aantal treinen de komende tijd wordt opgevoerd. De Intercity Berlijn rijdt inmiddels weer de volledige dienstregeling. Fietsen zijn welkom in deze trein, maar er mag dan dus niet in Nederland worden ingestapt. Terwijl internationale verbindingen vanaf diverse stations weer te springen om reizigers veilig naar hun vakantiebestemming te brengen, mag er in Nederland niet met het OV naar het opstapstation worden gereisd.

Ruimte in de daluren
Natuurlijk wil niemand dat het coronavirus opnieuw opbloeit. Maar is het echt nodig om de duurzame reiziger op deze wijze buiten spel te zetten? Voor de coronacrisis werd het OV in de daluren voor zo’n 35% bezet en was afstand houden bij genoeg materieelinzet dus eigenlijk altijd al mogelijk. En dan waren er afgelopen week zelfs 72% minder reizigers dan normaal. Ruimte voor de fiets is er dus ook best. In plaats van OV-gebruik te ontmoedigen, zou de reiziger gevraagd kunnen worden om in de daluren te reizen. Om geduld te hebben als toch blijkt dat er even geen veilige zitplaats in deze trein vrij is. En natuurlijk om anderhalve meter afstand en andere coronamaatregelen goed na te leven.

De coronacrisis komt ooit tot een einde, de klimaat-, mobiliteits- en de woningbouwcrisis zullen nog lang voortbestaan. De OV-reiziger en de fietser spelen een sleutelrol in het in beweging houden van ons land. Dat begint ermee deze mensen nu ook de nodige bewegingsvrijheid te gunnen. Het OV is voor iedereen en op vakantie gaan is voor iedereen. Kabinet en OV-sector, laat ons niet in de steek en ondersteun ook de duurzame reiziger om in coronatijden op reis te gaan. Dan gaan wij wijs op reis.

Freek Bos,
Directeur Reizigersvereniging Rover                 

Saskia Kluit,
Directeur Fietsersbond

Blog, Corona