Skip to main content

Normale NS-dienstregeling keert weer terug

NS gaat vanaf 1 mei weer opschalen naar de normale dienstregeling. Dat maakte NS bekend nadat Rover opriep actie te ondernemen tegen de toename van overvolle treinen. Vooral op de trajecten waar sinds de coronacrisis minder treinen rijden, wordt drukte bij Rover gemeld.

Rover ontving deze maand ruim 300 meldingen over volle treinen, een verdubbeling ten opzichte van de vorige maand. Vrijwel alle meldingen hebben betrekking op NS. Vooral de treintrajecten waar NS met minder treinen is gaan rijden scoren slecht. Het gaat dan om de Intercity’s tussen Roermond en Eindhoven en tussen Den Haag/Rotterdam, Gouda en Amersfoort en de Sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. Op deze trajecten is de treindienst vanwege de coronacrisis gehalveerd. Daarnaast ziet Rover op een aantal plekken kortere treinen rijden dan normaal.

Rover heeft meerdere malen kritiek geuit op het gebrek aan treincapaciteit. In het OV is afstand houden niet altijd mogelijk, het mondkapje dient hier als alternatief. Dat betekent echter niet dat vervoersbedrijven geen inspanning hoeven te leveren om waar mogelijk zoveel mogelijk ruimte te bieden. Rover heeft NS gevraagd de reis zo comfortabel mogelijk te maken en langere treinen in te zetten.

Een dag na de herhaalde oproep van Rover maakte NS bekend weer op te schalen naar de normale, pre-corona dienstregeling. Vanaf 3 mei worden weer meer treinen ingezet op trajecten waar de meeste reizigers worden verwacht, bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Utrecht. Vanaf 14 juni zullen alle treinen weer rijden, met uitzondering van het nachtnet en de extra spits-treinen.

Corona