Skip to main content

Blog: knelpunten OV-chipkaart geen verrassing

thumb chipkaartDe Consumentenbond heeft een sloot klachten rond het afschaffen van het papieren treinkaartje aan NS aangeboden. De bond had vooraf een meldpunt geopend, omdat het geen verrassing was dat er veel klachten binnen zouden stromen. De grootste knelpunten van de OV-chipkaart zijn tenslotte al jaren bekend. De inhoud van de binnengestroomde klachten was ook geen grote verrassing en komt overeen met wat bij Rover en het OV loket gemeld wordt. Het gaat dan om ergernissen als het instaptarief van €20 dat voor een reis nodig is, de toeslag op een wegwerpchip, de €2,50 die de reiziger moet neerleggen om zijn eigen geld weer van de chipkaart af te mogen halen en uiteraard het vele in- en uitchecken. De inhoud van deze klachten moet voor NS ook geen verrassing zijn geweest, tenslotte zijn we al jaren hierover in overleg. Bij deze overleggen kwamen de consumentenorganisaties regelmatig met een “zorgpuntenlijst” waarin onder meer deze knelpunten omschreven staan.

Verrassend was wel de reactie van NS op de klachten vandaag in de media. “Wij als NS konden pas kijken wat de knelpunten waren vanaf het moment dat alle reizigers, in juli, over waren op de ov-chip,' stond hier echt te lezen. Dit zou zijn omdat andere partijen zoals provincies en gemeenten ieder hun “eigen schema” hanteren. Al die jaren overleggen en monitoren ten spijt, kon NS dus pas na juli 2014 bekijken of het vele in- en uitchecken niet tot vergissingen zou leiden. Of de €20 instapborg niet wat hoog is. En of het afschaffen van papieren keuzedagen handig is. De NS-woordvoerder noemt het verder “fijn” dat 2400 mensen de Consumentenbond hebben benaderd ''maar in die 3 maanden hebben zo'n 30.000 mensen ons gebeld met goede suggesties, klachten en opmerkingen”. Op basis van 2400 klachten kan best een goede steekproef worden gehouden, dus de kans is aanwezig dat de 30.000 klachten en suggesties die NS zo trots heeft ontvangen dezelfde knelpunten weer in beeld brengen. En hiervan had wel degelijk eea voorkomen kunnen worden als NS ook vooraf naar de klanten en consumentenorganisaties had geluisterd.

Nu is NS momenteel best goed bezig met de OV-chipkaart. Er komt een proef met enkelvoudig in- en uitchecken en er wordt gesproken over betalen met je telefoon. Maar in afwachting van deze interessante ontwikkelingen is het papieren treinkaartje(met korting) wel alvast gesneuveld. Had NS een eerlijke reactie hierop gegeven, dan had het waarschijnlijk zo ongeveer geklonken: “wij weten dat de OV-chipkaart voor sommigen een onhandig betaalbewijs maar hebben het papieren kaartje ondanks de ons bekende knelpunten toch maar alvast afgeschaft. Jammer voor de reizigers die hier problemen mee hebben, maar in de toekomst wordt het wellicht beter. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Voor onszelf.”

thumb Blogfoto Sanne

 

 

 

 


Sanne van Galen
Woordvoerder Rover