Skip to main content

Rover-Den Haag kwaad over tramomleidingen

thumb htmRover-afdeling Den Haag wil dat gemeente Den Haag aan de reiziger gaat denken bij de planning van bouwwerkzaamheden. Reizigers zullen zeer veel overlast gaan ervaren doordat de gemeente voor de goedkope oplossing kiest: het opeenstapelen van tramomleidingen.

Er is in Den Haag sprake van een extreme opeenstapeling van omleidingen waarbij de tram het onderspit delft. De lijst is haast eindeloos. Van 28 april t/m 25 mei rijden er geen trams langs station Den Haag HS en ook niet in de tunnel onder de sporen. De trams worden langs diverse routes omgeleid. Wegens andere werkzaamheden kan ook de nabijgelegen halte op het Rijswijkseplein niet gebruikt worden. Daarom is een noodhalte gebouwd op ter hoogte van de Waldorpstraat op de Rijswijkseweg. Er zal in de Schilderswijk helemaal geen OV zijn behalve de weinig frequente streeklijn 130. Er is een pendelbus 58 voor de tramloze haltes van lijn 9, maar die gaat alleen langs station Moerwijk en eindigt bij Dynamostraat. Een logische doortrekking naar Hobbemanplein (aansluiting binnenstad met trams 6, 11, 12) was niet mogelijk wegens andere werkzaamheden.

Dit alles pakt al zeer dramatisch uit voor de reizigers, maar de lijst is nog niet compleet. In de planning staan nog werkzaamheden bij de voormalige Amerikaanse ambassade, de brug bij de Bierkade, Valkenbosbrug en het voorplein van Den Haag HS. Dit betreft grootschalige werkzaamheden waarbij voor langere tijd geen tramverkeer mogelijk is.“Bij de gemeente worden de excuses gebruikt dat deze omleidingen goedkopere bouwkosten opleveren. Er worden geen harde voorwaarden aan de bouwondernemers opgelegd mbt het blijven rijden van de tram. Die ruimte nemen ze gewoon, als er bezwaren komen worden de extra kosten hoog opgevoerd”, stelt Marc Schram, voorzitter van Rover-Den Haag. “Wij vragen aan de gemeente deze mentaliteit los te laten en de reiziger centraal te stellen en de bouwactiviteiten efficiënt te plannen. Zoals nu kan echt niet!”