Skip to main content
Volle IC Direct

Nieuw HSL-debacle onaangename verrassing

Rover is onaangenaam verrast door het nieuwe hoofdstuk dat voor het hoofdpijndossier Hogesnelheidslijn is aangebroken. Er kan niet langer met goed fatsoen een toeslag voor deze treindienst gevraagd worden, vindt Rover.

Er rijden per direct minder treinen over de hogesnelheidslijn. De reden: bouwfouten in bruggen en viaducten waardoor scheuren beginnen te ontstaan. Er gelden nu zoveel snelheidsbeperkingen op het traject dat de normale dienstregeling niet langer kan worden gereden. Het gevolg voor reizigers: minder treinen, flinke vertragingen en veel vollere treinen. En dat tegen een toeslag.

De prestaties op de HSL zijn al tijden ondermaats door de problemen met bruggen en viaducten in combinatie met werkzaamheden en kinderziektes bij de nieuwe treinen. Eind 2023 liep zo’n 25% van de HSL-reizigers minimaal 5 minuten vertraging op. De reiziger zal nu nog veel langer moeten wachten op een oplossing. “Dit is een hele onaangename, lelijke verrassing voor reizigers”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “We waren juist in afwachting van het verwijderen van snelheidsbeperkingen zodat de nu al bestaande vertragingen zouden afnemen. In plaats daarvan, krijgen we er alleen maar meer”.

Rover vindt dat NS per direct de HSL-toeslag moet schrappen: “De hogesnelheidstreinen rijden het traject deels met de snelheid van een Sprinter. Daarnaast kan de reiziger niet rekenen op tijdige aankomst op bestemming. Je kunt hier met goed fatsoen geen toeslag voor vragen”. Rover pleit ook voor het automatisch terugbetalen van toeslagabonnementen. Daarnaast zou Infraspeed, de beheerder van de HSL, de portefeuille moeten trekken om de problemen zo snel mogelijk op te lossen zonder dat de rekening gevolgen heeft voor andere delen van het spoor.

HSL, Prestaties