Rover wil van NS weten waarom meerdere reizigers onacceptabel lang moeten wachten op een reactie van de NS-klantenservice. Vooral de behandeling van restitutieclaims en antwoorden op emails van reizigers laten in sommige gevallen vele weken tot zelfs maanden op zich wachten.
NS laat via diverse kanalen weten een grote achterstand te hebben bij het afhandelen van brief- en emailverkeer. NS...
Blog: de Hogesnelheidslijn (HSL)
De HSL is noch door ProRail noch door NS aangelegd, maar door mensen zonder spoorervaring. De lijn is technisch zo ingewikkeld dat de Franse Thalys drie jaar nodig had om de software van de trein af te stemmen op de software van de rails, ondanks decennialange Franse ervaring met hogesnelheidstreinen. Het gebrek aan kennis leidde tot een architectonisch prachtige brug bij de Moerdijk, waarover...
Rover vraagt opheldering over overslaan station Duivendrecht
Rover wil opheldering van NS en ProRail over het tijdelijk overslaan van station Duivendrecht door een aantal Intercity’s. Deze week blijken van maandag t/m donderdag na de ochtendspits en in de avondspits bepaalde Intercity’s niet te stoppen in Duivendrecht wegens een ‘aangepaste dienstregeling’.
Doordat de IC’s Dordrecht-Lelystad en Schiphol-Amersfoort/Enschede op sommige momenten...
Blog: de reiziger op één, twee en drie
Deze uitspraak is afkomstig van Timo Huges toen hij als directeur van NS merkte, dat dit voor NS niet vanzelfsprekend was. De rechtbank heeft Hughes in een strafrechtelijk proces onlangs vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie, dat de fraudezaak met veel verbaal geweld had ingezet, gaat nu in beroep. Is dat beroep in het belang van de reizigers?
De Autoriteit Consumenten Markt (ACM) maakte een...
Verwarring door staking streekvervoer
Vandaag wordt landelijk gestaakt in het streekvervoer voor meer loon en betere werkomstandigheden. Rover heeft begrip voor de reden van de actie, maar vindt een algehele staking een te zwaar middel om het gelijk te halen. Ontevreden is Rover over de reisinformatie, die bij een aantal vervoerders in de ochtendspits te wensen over liet.
Connexxion, Keolis en ArrivaDe reisinformatie van...
Dupeer reizigers niet met acties in het OV!
Rover roept werkgevers en vakbonden in het OV op om onderhandelingen te hervatten en reizigers niet de dupe te laten worden door te staken.
Donderdag wordt er in het hele land gestaakt in het streekvervoer, medewerkers willen meer loon en een lagere werkdruk. Volgens de vakbonden FNV en CNV is er te weinig tijd voor bijvoorbeeld toiletpauzes. Rover herkent dat krappe dienstregelingen tot de...
40 jaar buurtbus: meer dan alleen een busje!
De buurtbus vierde in 2017 zijn 40-jarig jubileum. Een leuke gelegenheid om een aantal buurtbusvrijwilligers aan het woord te laten.
Wie aan een buurtbus denkt, denkt aan een klein busje op het platteland. Het busje rijdt een vaste route volgens een vaste dienstregeling en wordt bestuurd door een vrijwilliger. De gebruikers zijn over het algemeen erg tevreden. Helemaal juist! Toch is een...
2017: ons jaar in vogelvlucht
Het jaar loopt alweer ten einde, tijd voor een terugblik. Wat hebben wij dit jaar voor de OV-reiziger kunnen bereiken en waar waren wij minder blij mee?
De tienminutentrein2017 was het jaar waarin de ‘tienminutentrein’, de hoogfrequente Intercity op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven, zijn intrede deed. Een hoogfrequente Intercity klinkt al meteen als een succes, toch kon Rover...
Ook nieuwe busstation Leiden te klein
Het beoogde compacte busstation van Leiden blijkt veel te klein om alle buslijnen een plek te geven. Rover-afdeling Holland Rijnland spreekt in een brief aan de gemeenteraad de verwachting uit dat de plannen van tafel gehaald zullen worden.
Gemeente Leiden probeert al jaren de ruimte van het busstation vrij te maken voor andere doelen. Oorspronkelijk was het plan het busstation te verhuizen...
Meeste klachten volle bussen in 2017 uit Amsterdam
De meeste klachten over volle bussen komen uit Amsterdam, blijkt uit een eerste analyse van de meldingen in het Meldpunt Volle Bussen van Rover. Op de tweede plaats komen de klachten uit concessiegebied Midden Overijssel, gevolgd door regio IJsselmond.
AmsterdamMet 18,6% zijn de meeste klachten afkomstig uit Amsterdam. Het gaat hierbij om drukke trams, metro’s en bussen. Meest genoemd...
Arriva schaft onverwacht 65+ Dal Vrij abonnement af
Arriva stopt per 1 januari met het 65+ Dal Vrij abonnement voor bus en trein. Omdat Arriva hierover nauwelijks heeft gecommuniceerd, kan het voor veel reizigers een nare verrassing betekenen. Rover adviseert reizigers het abonnement dit jaar nog snel aan te schaffen.
Het Dal Vrij abonnement van Arriva voor 65-plussers kost €14 per maand voor de bus of €28 voor een gecombineerd bus/trein...
Zorgen om defecte NS-treinen
Het aantal zware defecten aan NS-treinen is het afgelopen jaar verdubbeld, stelt De Telegraaf vandaag. Ook Rover signaleert dat er meer hinder is door defecte treinen en heeft NS hierover om opheldering gevraagd.
Uit cijfers van NS blijkt dat er steeds meer grote storingen op het spoor zijn toe te schrijven aan NS. Tussen januari en oktober 2017 was het aantal impactvolle storingen 147,...
Meer kans op een zitplaats bij NS
Er is steeds meer kans om een zitplaats te vinden bij NS, blijkt uit het rapport Evaluatie Programma vervoercapaciteit NS, dat economisch onderzoeksbureau Decisio in opdracht van het ministerie van I&W opstelde. Ook Rover constateert een daling in het aantal meldingen in het meldpunt volle treinen. Toch ziet Rover nog steeds te veel situaties waarin er te korte treinen rijden.
Zitplaatskans...
Blog: pas op voor de IT van Bombardier
In 2013 werd de Fyra van de rails gehaald. NS besloot om de treinen op de Hogesnelheidslijn Amsterdam – Rotterdam – Breda te vervangen door treinen die getrokken werden door Traxx-locomotieven van Bombardier. NS is van plan om die treinen door te trekken van Breda naar Antwerpen en Brussel. Daar is veel voor te zeggen. Het probleem is dat de Belgische spoorwegen een ander beveiligingssysteem...
Rover-Den Haag wil bus 25 naar Centraal Station
Rover afdeling Den Haag e.o. heeft bij het college van B. en W. en de gemeenteraad per brief een voorstel ingediend om Bus 25 HTM/Buzz te verlengen naar station Den Haag Centraal. Tevens zou deze buslijn opgewaardeerd moeten worden naar het kwaliteitsniveau van R-net.
Volgens Rover is een kwaliteitsslag nodig in het openbaar vervoer om de stad beter bereikbaar te maken. Niet alleen in het...
Let op: valse mail in omloop
Mail ontvangen van Rover over een saldo-teruggave op de OV-chipkaart? Klik niet op de links en verwijder het bericht! Het gaat om valse mail.
Er gaan diverse mails in omloop met de titels ‘Je saldo is teruggestort op je OV-chipkaart’ en ‘Je OV-jaarkaart staat klaar voor gebruik’. De mails zouden afkomstig zijn van ‘Stichting Rover’ en spelen in op de actie ‘Jouw geld telt’, waarmee Translink...
De Reiziger nummer 1 van 2018 is verschenen
Ons blad De Reiziger nummer 1 (januari) van 2018 is verschenen en valt één dezer dagen bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen:
Nieuw in 2018: elke tien minuten een trein!
Meer intercity’s in Friesland en Zeeland. Geen NS maar Keolis tussen Kampen en Enschede. Nieuwe stations aan de Gouwe en de IJssel. Maar...