Rover-Haarlem in de bres voor mooi Houtplein

Rover is blij met het ontwerp voor het nieuwe Houtplein in het centrum van Haarlem, waarbij de vele doorgaande auto's geweerd worden. Zo heeft de Rover-afdeling laten weten aan de Haarlemse gemeenteraad. Door de plannen kan er een prettig plein gemaakt worden waar het aangenaam wachten op de bus is.

Het Houtplein is een belangrijk knooppunt in Haarlem. Zo'n 4000 reizigers, vooral forenzen, stappen hier dagelijks op om met de rode RNet lijnen naar hun werk in Hoofddorp en Amsterdam te reizen. Dit zijn vooral reizigers uit de buurt: 90% van de forenzen komt te voet naar de bushalte. In het weekend is het Houtplein de entree voor winkelbezoekers en cultuurliefhebbers uit de regio.

Door de vele bussen, auto’s en fietsen is het huidige Houtplein druk en chaotisch. Er is veel discussie in de stad over de herinrichting van het plein. Een aantal omwonenden zien de bussen het liefst helemaal verdwijnen. In het ontwerp dat er nu ligt, zijn het echter de auto’s die verdwijnen. Rover-Haarlem is positief over de plannen: “Deze entree krijgt nu een veel betere stedelijke kwaliteit. Mooi is ook de grindpromenade en er komen veel bomen bij. Het is goed voor het fietsverkeer doordat de Tempelierstraat ruimer kan worden en het doorgaande autoverkeer er uit is gehaald. Op het plein is er meer ruimte voor verblijven, wandelen en terrasjes.”

Om de gemeenteraad te helpen heeft Rover-Haarlem een infographic gemaakt om de juiste feiten over het Houtplein op een rij te zetten. Zo kan er worden weersproken dat de dubbeldekkersbussen zwaarder zijn dan de bussen die er voorheen reden. Ook kan er worden weersproken dat het busvervoer is toegenomen: er rijden nu minder bussen dan in 2001. Wel rijden er veel meer fietsen en auto’s. En dat laatste zou met de nieuwe plannen dus een einde worden gemaakt. 

Politiek en lobby, Stations en haltes, Haarlem e.o., Afdelingsnieuws

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons