Skip to main content

Blog: hoe ver weg is de toekomst?

Afgelopen week werd het OV Toekomstbeeld 2040 gepresenteerd. In deze visie staat beschreven waar bestuurlijk Nederland samen met de vervoersbedrijven naar toe wil werken tot en met 2040. Ik schrijf het nogmaals, 2040. Dat klinkt ver weg. Zo ver zelfs, dat een nieuwsdienst zich pardoes verschreef en 2014 typte. Maar is het ook zo ver weg?

Wie herinnert zich het jaar 1998 nog? Dit jaar staat nu even ver van ons af als het jaar 2040. In 1998 werd er volop gediscussieerd over de Noord/Zuidlijn. Een jaar later zou NS naar Hongkong gaan om inspiratie op te doen voor de OV-chipkaart. Dit laat zien hoe lang het duurt voordat een plan werkelijkheid wordt. En dat er plannen nodig zijn, is duidelijk. Hoewel OV-reizigers nog nooit zo tevreden zijn geweest over het openbaar vervoer, kiezen forensen nog steeds niet massaal voor het OV. Intussen worden de steden voller en spijbelen leerlingen voor het klimaat. Een belangrijke stap die wij moeten zetten, is een verschuiving van vervoer per auto naar vervoer per OV en fiets. In de vervoerswereld noemt men deze wens een ‘modal shift’.

Er zijn bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen om deze modal shift te bereiken. ASML, één van de grootste bedrijven in Nederland, wil in 2 jaar tijd een verdubbeling van het OV-gebruik door haar personeel. Dat bleef niet alleen bij een visie, ASML trok de portemonnee. Sinds begin van dit jaar rijdt er elke 10 minuten vanuit Eindhoven rechtstreeks een bus naar ASML in Veldhoven. De coalitie Anders Reizen bestaat uit 41 bedrijven die medewerkers vaker met het OV willen laten reizen. Dat wil men bereiken door bijvoorbeeld nieuwe medewerkers geen leaseauto te geven of door bonussen uit te delen voor OV- en fietsgebruik. Mede hierdoor kon in het ontwerp klimaatakkoord worden opgenomen dat er 8 miljard minder zakelijke autokilometers zijn in 2030. Daarbij speelt voor de bedrijven natuurlijk ook mee dat OV-reizigers gezonder leven: fietsen naar het station of lopen vanaf de bushalte zorgt al voor de gewenste portie dagelijkse beweging.

Investeren gemeenten, provincies en het rijk mee? Extra middelen voor OV en fiets zijn een noodzaak. Op die manier bereiken we een modal shift. Zo ver weg is de toekomst niet. 

Freek Bos,
Directeur Rover

Blog, Politiek en lobby