Skip to main content

2018: ons jaar in vogelvlucht

Traditioneel blikken wij aan het eind van het jaar even terug. Wat hebben wij in 2018 voor de OV-reiziger kunnen bereiken en met welke ontwikkelingen waren wij minder blij? 

Veranderingen bij Rover
2018 was een jaar vol verandering bij onze vereniging. Voorzitter Arriën Kruyt werd opgevolgd door Walter Etty en directeur Ineke van der Werf maakte plaats voor opvolger Freek Bos. De vereniging heeft een transitie ingezet, waarmee Rover zich wil klaarstomen voor de toekomst.

IC Direct
Ook in 2018 zagen we veel vertraagde en uitgevallen treinen op de HSL, bovendien werd er veel geklaagd over gebrek aan zitplaatsen. Desondanks wilde NS de tarieven voor de toeslagkaartjes per 2019 verhogen. Op verzoek van Rover zag de vervoerder hier van af. Ten minste de eerste zes maanden zullen de toeslagkaartjes niet duurder worden, in de tussentijd neemt NS maatregelen om de betrouwbaarheid van de IC Direct te vergroten. Buiten de spits blijft NS korting geven op de toeslagkaartjes.

Maaslijn
Treinreizigers op de Maaslijn troffen het niet dit jaar. De spoorlijn wordt geplaagd door storingen en uitval van treinen. Rover heeft provincie Limburg gevraagd om samen met Arriva en ProRail met een actieplan te komen voor verbetering.

Noord/Zuidlijn
Op 21 juli opende de Noord/Zuidlijn eindelijk de deuren. Rover-Amsterdam was blij met de opening, maar betreurde het dat de opening van de nieuwe metro is aangegrepen om te snijden in het Amsterdamse openbaar vervoer. Hierover komen nog steeds veel klachten binnen.

Minder hinder door spoorwerkzaamheden
Grootschalige buitendienststellingen zijn ons al jaren een doorn in het oog. Na overleg met ProRail is onze suggestie overgenomen in 2019 een aantal veranderingen in de planning door te voeren, onder meer door werkzaamheden te clusteren. Hierdoor wordt er voor 2019 bijna 20% minder hinder door spoorwerkzaamheden verwacht, ondanks dat het werkvolume ongeveer gelijk blijft.

NS Flex
Nieuw dit jaar was NS Flex, waarmee reizigers achteraf kunnen betalen in het OV. Zorgpunt is wel dat het product niet gebruikt kan worden bij abonnementen van andere vervoerders en dat de bedragen soms enkele centen afwijken van de tarieven bij reizen op saldo. Rover heeft NS gevraagd om snel met een oplossing te komen.

Verbeteringen op stations
Een aantal van onze voorstellen zien we nu terug op de treinstations. Zo hing NS volgens onze suggestie affiches op met een overzicht van drukke en minder drukke treinen in de spits. Ook op verzoek van Rover kwam er een telefoonnummer voor assistentieverlening in de stationsliften. Een ander verzoek van Rover werd opgevolgd toen informatie op de vertrekschermen duidelijker werd, onder meer door het schrappen van het verwarrende ‘rijdt niet + extra trein’. En de defecte reisinformatieschermen werden eindelijk aangepakt, nadat er aanvankelijk lang werd ontkend dat hier een probleem bestond.

Sprinter met toilet
Een mijlpaal in 2018: de eerste omgebouwde Sprinters mét toilet kwamen terug op het spoor. Zeven jaar geleden voerde Rover, samen met enkele andere consumentenorganisaties, patiëntenverenigingen en met het VVMC, actie om in de toen nieuwe sprinters alsnog toiletten in te bouwen. Nu zijn de Sprinters met toilet dan eindelijk een feit.

Trein Breda – Antwerpen
De infrastructuur ligt er al sinds 2007, maar dit jaar kwam er dan eindelijk de langverwachte treinverbinding tussen Breda en Antwerpen. Helaas kwam net voordeel direct met een nadeel: veel hogere tarieven voor reizigers die niet gebruik maken van een zogenaamd vroegboekkaartje.

Geld terug bij systeemfouten
Arriva heeft ons dit jaar beloofd eerder te zullen communiceren met reizigers wanneer er door een fout mogelijk te veel geld wordt afgeschreven. In de zomer zagen wij deze situatie waarbij Arriva ten onrechte incasseerde bij reizende abonnementhouders en daarna angstvallig stil bleef. Uiteindelijk gaf Arriva gehoor aan ons verzoek om reizigers via de website en social media te informeren over restitutie. Wij hadden het liefst gezien dat gedupeerden proactief benaderd zouden worden, maar dit kon niet vanwege een andere ontwikkeling in 2018: de nieuwe Europese privacywet.

40 jaar De Reiziger
2018 was een jubileumjaar voor ons blad De Reiziger en de bijbehorende vaste wandelrubriek. Dit resulteerde in de publicatie van wandelgids Op Verkenning. In lijn met het jubileum kozen de redacteuren voor veertig wandelingen; van oude toppers tot niet eerder gepubliceerde nieuwe wandelingen. 

Stakingen in het streekvervoer
Vakbonden en medewerkers in het streekvervoer voerden in 2018 veelvuldig actie voor een betere beloning en lagere werkdruk. Voor reizigers betekende dit dat er meerdere dagen geen streekbussen reden. Ook Rover bemoeide zich met het conflict omdat in onze ogen de bemiddelaars te weinig tijd kregen om hun werk te doen. Uiteindelijk leidde dit tot uitstel van de laatste aangekondigde stakingen en zelfs tot afstel toen er alsnog een akkoord kwam.

OV-chip mobiel geflopt
2018 was het jaar van OV-chip mobiel. Het idee was aardig: je telefoon gebruiken als OV-chipkaart en altijd je in-/uitcheckstatus kunnen controleren. De realiteit viel tegen: slechts een beperkt aantal telefoontypen was geschikt, de installatieprocedure was rampzalig en je kon er alleen vol tarief mee reizen. Halverwege het jaar werd de stekker alweer uit het initiatief getrokken.

Balietoeslag NS
Een strijd die door ons helaas is verloren, is die tegen de balietoeslag bij NS. Hiermee rekent de vervoerder een extra bedrag voor reizigers die aan de balie hun saldo willen opladen. Een klantonvriendelijke maatregel, wat ons betreft.

Flexibel vervoer
Eén van de zorgpunten in 2018 bleek het flexibel, vraaggestuurd vervoer. Soms een regiotaxi, soms een busje op afroep, soms met een app te reserveren, soms met een OV-chipkaart te betalen. Het woud aan verschillende gebruiksaanwijzingen werpt inmiddels de nodige drempels op. Rover besteedde aandacht aan het onderwerp met een symposium en kwam met tien reizigerseisen voor het kleinschalig vervoer.

Successen in de regio
Ook in 2018 wisten de Rover-vrijwilligers diverse regionale successen te boeken. In gesprekken met Arriva kon Rover de vervoerder ervan overtuigen de treinen naar Winterswijk op zondag in frequentie te verdubbelen. In Baarn zorgde Rover voor meer gele vertrekstaten. De Rover-afdelingen in regio Amsterdam wisten een busverbinding tussen Amsterdam-Osdorp en Schiphol via Lijnden en Badhoevedorp te realiseren. Vanwege een door Rover-Limburg voorgestelde spoorwijziging in Sittard werd een overstap in de late avonduren aanzienlijk verbeterd. En het Zeeuwse dorp Aagtekerke kwam deze zomer dankzij Rover-Zeeland niet zonder bus te zitten.

 

Vereniging