Vaker een metro maar ook vaker overstappen: er zitten voor reizigers meer nadelen dan voordelen aan de plannen om het Amsterdamse metronet te “ontvlechten”. Dat schrijft Rover-Amsterdam bij het indienen van haar zienswijze aan de Vervoerregio Amsterdam en het GVB. Rover roept op de plannen te heroverwegen.
GVB en Vervoerregio Amsterdam willen de capaciteit van het metronet vergroten, een...
Wapenstok in het OV: wel of niet een goed idee?
NS wil een deel van het personeel gaan uitrusten met een wapenstok als proef. Rover heeft er begrip voor dat NS de medewerkers wil beschermen, maar wijst ook op een keerzijde: bewapende medewerkers kunnen ook juist agressie oproepen. Rover pleit voor meer “zachte maatregelen.”
NS is al langer bezig met maatregelen om het aantal geweldsincidenten tegen conducteurs terug te brengen. Zo wil NS...
Rover-Drechtsteden onaangenaam verrast door schrappen Waterbus-lijn
De consumentenorganisaties, waaronder reizigersvereniging Rover, zijn onaangenaam verrast door het voorstel dat aan Provinciale Staten wordt voorgelegd: het vanaf 6 oktober opheffen van Waterbus lijn 23 tussen Sliedrecht en Dordrecht. Ook de toekomst van Waterbus-lijn 21 tussen Rotterdam en Kinderdijk is nog onzeker.
De waterbus-lijnen 21 en 23 worden niet veel gebruikt en verkeren daarom in...
Brede steun voor actie Rover tegen OV-bezuinigingen
Ruim 7700 reizigers tekenden tot nu toe de petitie van Rover tegen de OV-bezuinigingen. Massaal brachten zij hun stem uit op het slechtste bezuinigingsscenario in hun regio. Vooral het verdwijnen van bussen op zondag en in de avonduren wordt door veel reizigers onacceptabel gevonden.
335 miljoen aan bezuinigingen dreigt Hoewel het kabinet inmiddels is gevallen, staat voor volgend jaar nog...
Treinkaartje volgend jaar 9% duurder: weer een stap naar minder treinreizigers
NS-reizigers betalen volgend jaar alweer fors meer voor hun treinkaartje: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een prijsstijging van 6 tot 9 procent aangekondigd. Rover vindt deze prijsstijging niet te verantwoorden. “De rek is eruit,” zegt Rover-directeur Freek Bos. “Duurdere kaartjes betekent weer een stap naar minder reizigers voor het hele openbaar vervoer.”
In januari...
Rover wil meer afvaarten en lagere prijzen naar Friese Wadden
Lagere ticketprijzen, gratis vervoer voor kinderen t/m 11 jaar, aantrekkelijkere kortingen voor frequente reizigers en een forse uitbreiding van het aantal late afvaarten: hiervoor pleit Rover in een zienswijze op de nieuwe contracten voor de Friese Waddenveren. De wensen komen voort uit een onderzoek dat Rover onder reizigers deed.
De nieuwe overeenkomst voor de Friese Waddenveren gaat per...
Rover: project CitySprinter moet verder kijken dan de trein
De geplande CitySprinter tussen Den Haag en Dordrecht brengt het openbaar vervoer letterlijk dichter bij de mensen, met meer stations op loop- en fietsafstand, maar moet wel voldoende toekomstvast worden. Rover pleit daarom in een verkenning naar de plannen voor de treinverbinding voor goede overstappen, slimme tarifering en voldoende capaciteit.
NS wil in de toekomst een CitySprinter gaan...
Rover vraagt politiek in OV te investeren ipv te bezuinigen
Het nieuwe kabinet moet niet alleen de bezuinigingen op het openbaar vervoer terugdraaien, maar ook fors gaan investeren. Dat schrijft Rover in een brief die verstuurd is aan de verkiezingsprogrammacommissies van de Tweede Kamer. Gezien de opgaven op het gebied van woningbouw en bereikbaarheid is verdubbeling van het OV noodzakelijk terwijl nu juist verschraling dreigt.
Investeringen in het...
Politieke druk tegen OV-bezuinigingen neemt toe
Een groot deel van de Tweede Kamer schaart zich achter de oproep van Rover om de geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer te schrappen. Het is echter nog onduidelijk of dit daadwerkelijk wordt verwerkt in de miljoenennota, dat is nu aan het demissionaire kabinet. Rover roept reizigers op een petitie te tekenen via www.rover.nl/petitie
Het Rijk is van plan volgend jaar een ongekend...
Meer geld nodig om Friese Wadden bereikbaar te houden
De betaalbaarheid en de bereikbaarheid van de Friese Waddeneilanden komt onder druk te staan als de Tweede Kamer niet meer geld wil uittrekken voor de veerbootverbinding. Daarvoor waarschuwt de Veerpontencoalitie, waar Rover deel van uitmaakt, in een brief.
Vanaf 2029 gaat er een nieuw contract van start voor de veerdiensten naar de Friese Waddeneilanden. Op dit moment worden de eisen...
"Dagattracties kunnen bijdragen aan duurzamer reisgedrag"
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen meer doen om duurzaam reisgedrag bij hun bezoekers te stimuleren. Dat stelt Reizigersvereniging Rover na onderzoek onder reizigers en dagattracties (pdf). "Dagattracties hebben een unieke kans om een voortrekkersrol te spelen in de verduurzaming van mobiliteit," aldus Rover-directeur Freek Bos.
Veel bezoekers van Nederlandse...
De Reiziger nummer 3 van 2025 is verschenen
Verenigingsblad De Reiziger nummer 3 van 2025 is verschenen en valt binnenkort bij onze leden (per post of digitaal) op de deurmat. Met hierin de volgende onderwerpen:
Reizen met extra wielenVoor sommige reizigers is een OV-reis altijd een beetje spannend. Jan en Mienke bieden ons beiden een kijkje in het mogelijke reisverloop wanneer je in een rolstoel zit.
De toekomst van actuele...
Jongerendagkaart maakt plaats voor kortingsproduct
Per 1 juli mogen jongeren van 12 t/m 17 jaar bij NS gratis het Dal Voordeel abonnement aanvragen (t.w.v. €71,40 per jaar) om met korting te kunnen reizen in de daluren. Hiervoor moeten zij wel een offer brengen: de populaire jongerendagkaart wordt afgeschaft. En voor sommige jongeren is dat een groot offer.
In 2020 lanceerde NS de voordelige jongerendagkaart en kwam daarmee tegemoet aan de...
Treinstakingen: waarom gaan we (nog) niet naar de rechter?
De aanhoudende treinstakingen zorgen voor steeds meer problemen voor reizigers. Veel mensen melden zich bij Rover met het verzoek de stakingen via de rechter tegen te houden. Maar dat is nog niet zo eenvoudig.
“Staken is een grondrecht, een rechter zal zeer terughoudend zijn dit te verbieden. Om dit te beperken of verbieden moet er sprake zijn van buitenproportionele schade en op dit moment is...
Snijden doet Lijden: actie tegen ongekende bezuinigingen op het OV
Geen bussen meer na 19:00 uur ’s avonds? In het weekend voortaan de helft van alle busritten geschrapt? Het klinkt extreem, maar het zijn voorbeelden van realistische scenario’s die Rover aan het publiek voorlegt in de campagne ‘Snijden doet Lijden’.
De naam ‘Snijden doet Lijden’ is niet toevallig gekozen: de bezuinigingen op het openbaar vervoer gaan volgend jaar iedereen pijn doen. Het Rijk...
Rover pleit voor basisdienstregeling tijdens stakingen
Rover wil dat er een verplichting komt om een beperkte dienstregeling te blijven rijden tijdens stakingen, zodat belangrijke reizen alsnog gemaakt kunnen worden: “het openbaar vervoer is van vitaal belang, dat kun je niet zomaar dagenlang stil leggen.”
In landen als België en Italië is het heel normaal: een beperkte dienstregeling gedurende de hele dag of doorrijden tijdens de spitsuren zodat...
Rover vraagt Tweede Kamer om impuls internationale trein
Om het internationale treinvervoer een flinke impuls te geven moeten er meer treinen gaan rijden, moet het eenvoudiger worden voor reizigers om tickets te kopen en moet het aantrekkelijker worden voor vervoersbedrijven om op ons spoor te gaan rijden. Dat schrijft Rover aan de Tweede Kamer.
Vandaag buigt de Tweede Kamer zich in een rondetafelgesprek over internationaal spoorvervoer. Een goed...