Veelgestelde vragen over corona en OV

De uitbraak van het coronavirus heeft de samenleving voor een groot deel tot stilstand gebracht. Dit geldt ook voor het openbaar vervoer. We dringen er daarom bij de OV-bedrijven op aan om reizigers de mogelijkheid te bieden hun OV-abonnement te pauzeren.

Hieronder de meestgestelde vragen die bij Rover binnenkomen. De antwoorden worden regelmatig van een update voorzien.

Kan ik nog met het OV op reis?

Het openbaar vervoer blijft rijden en de stations zijn open, maar de overheid roept op om niet-essentiele reizen uit te stellen. Hierdoor reizen minder mensen met het openbaar vervoer en zijn meer OV-medewerkers thuis. Daarom dunt een aantal OV-bedrijven de dienstregeling uit. NS rijdt overal 2x per uur een Sprinter met uitzondering van stations waar normaal al slechts 1x per uur een Sprinter rijdt. De meeste Intercity’s rijden niet. Er rijden alleen Intercity’s op de trajecten Schiphol - Venlo, Arnhem - Den Helder, Maastricht – Eindhoven en Enschede – Utrecht. Wie op weg gaat met de trein, zal moeten rekenen op een langere reistijd en vaker overstappen.

Ook in het bus- tram- en metroverkeer vinden uitdunningen plaats. De mate waarin wisselt per vervoerder. Het uitdunnen van de dienstregelingen betekent ook dat er plekken zijn die zijn verstoken van OV, bijvoorbeeld wijken die afhankelijk van een buurtbus. Vanwege de kwetsbare doelgroep waartoe de vrijwillige chauffeurs van buurtbussen behoren, staken vervoerders deze vorm van openbaar vervoer. Raadpleeg voor vertrek de reisplanner of de website van het OV-bedrijf voor de laatste informatie over de dienstregeling. Blijf thuis bij minimale gezondheidsklachten zoals neusverkoudheid, keelpijn, hoesten en koorts.

Ik reis met een beperking, wat zijn voor mij de gevolgen?

Het proces van NS Reisassistentie wordt (deels) aangepast: fysiek contact tussen de assistentieverlener en reiziger wordt zoveel mogelijk vermeden. Dit betekent concreet:

Reizigers met een motorische beperking, gebruikmakend van een hulpmiddel:

  • De assistentieverlener begeleidt de reiziger vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein, tijdens het overstappen of na aankomst naar de ‘uitgang’
  • Bij het in- en uitstappen maakt de assistentieverlener het reisassistentiemiddel (brug of plank) klaar
  • De reiziger gaat zelfstandig in of uit de trein, zonder dat de assistentieverlener de reiziger of het hulpmiddel aanraakt (of dit zoveel als mogelijk vermijd).

Reizigers met een visuele beperking:

  • De assistentieverlener begeleidt, alléén door middel van mondelinge aanwijzingen, de reiziger vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein of bij aankomst naar de uitgang

Reizigers met overige beperkingen:

  • De assistentieverlener biedt hulp, zonder dat de assistentieverlener de reiziger of een eventueel hulpmiddel aanraakt of dit zoveel als mogelijk vermijd.  

Deze maatregel treft vooral assistentiegebruikers die gebruik maken van een handbewogen rolstoel en niet zelf kunnen opstaan om de trein te betreden. Deze groep moet zelf zorgen voor begeleiding of van de reis afzien.

Is het nog wel verstandig om met het OV te reizen?

NS roept reizigers op om alle niet-noodzakelijke reizen uit te stellen. Verder zal iedereen het voor zichzelf moeten bepalen. Er geldt geen officieel negatief reisadvies maar mensen met een kwetsbare gezondheid wordt aangeraden het OV te mijden. Wie ervoor kiest om te reizen, wordt door het RIVM gevraagd de volgende maatregelen in acht te nemen:

  • Was regelmatig de handen
  • Raak het gezicht niet aan
  • Hoest of nies in de binnenkant van de elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
  • Schud geen handen
  • Houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar
  • Blijf thuis met milde gezondheidsklachten of als iemand in het gezin koorts heeft

Kan ik nog op reis naar het buitenland?

Reizen naar het buitenland worden nadrukkelijk afgeraden. Er is geen garantie dat het mogelijk is om terug te keren. Niet-noodzakelijke reizen naar België zijn niet meer toegestaan. Treinverbindingen met onze buurlanden rijden volgens een zeer beperkte dienstregeling. De InterCity Berlijn rijdt helemaal niet meer. De Eurostar-treinen rijden niet meer van en naar Nederland. De stoptrein Maastricht-Luik rijdt niet. De stoptrein Roosendaal-Antwerpen rijdt zeer beperkt tijdens de spitsuren. Alle overige treinverbindingen van/naar Duitsland en België rijden zeer beperkt. Voor mensen met een NS-abonnement die tussen Maastricht en Eijsden moeten reizen heeft NS afspraken gemaakt met Arriva: reizigers kunnen op vertoon van hun OV-chipkaart gebruikmaken van buslijn 15 tussen Eijsden en Maastricht van Arriva. Let op: u hoeft dus niet in- en uit te checken.  

Duitsland heeft de grenzen met de meeste buurlanden gesloten. Vanaf vrijdag 20 april geldt dat alleen voor woon/werkverkeer naar Duitsland mag worden gereisd: overige bezoekers aan het land moeten bij aankomst verplicht 2 weken in quarantaine. In Frankrijk geldt momenteel een reisverbod. In enkele uitzonderingen zijn reizen naar Frankrijk toegestaan, daarvoor is een ondertekend formulier nodig. De Thalys rijdt enkel middels een beperkte dienstregeling naar Brussel, wie verder wil reizen naar Parijs heeft een extra overnachting nodig.

Internationale treintickets voor de komende tijd mogen ongeacht de tariefvoorwaarden worden omgeboekt of geannuleerd, neem hiervoor contact op met het verkoopkanaal. Meer informatie via de website van NS International. Heb je online een ticket geboekt via de website van de Deutsche Bahn? Deze kan vanaf 2 april via dezelfde website eenvoudig online worden geannuleerd. Voor internationale treintickets geldt dat als uw rit geannuleerd wordt, u recht heeft op volledige compensatie. U hoeft geen vouchers te accepteren.

Ook FlixBus rijdt een beperkte dienstregeling. Alle lijnen van/naar/via België worden geannuleerd. Van/naar Duitsland vallen ook veel ritten uit. Reizigers hebben recht op volledige terugbetaling in de vorm van een voucher.

Wat doen vervoerders om besmetting te voorkomen?

De voorste deuren van de bus en tram blijven dicht. Op deze manier is er minder contact tussen reiziger en chauffeur waardoor het virus minder kans krijgt om te verspreiden. Connexxion heeft een aantal bussen verlengd zodat reizigers afstand van elkaar kunnen houden. Conducteurs pakken geen kaartjes aan bij de controle in de trein, gevraagd wordt om zelf de OV-chipkaart op het scanapparaat te leggen. Reizigers wordt gevraagd om niet met contant geld te betalen. Op veel plekken in het OV worden reizigers gewezen op de extra gezondheidsmaatregelen zoals afstand houden en regelmatig de handen wassen. Wij hebben NS gevraagd of er handgel beschikbaar komt op de stations. Thalys laat weten de treinen te desinfecteren.

Leidt het beperkte OV niet juist tot gevaar door volle treinen en bussen?

Door het schrappen van treinen komen er minder zitplaatsen beschikbaar, bij NS wordt vanaf zaterdag 21 maart slechts 35% van de capaciteit geboden. Omdat werknemers zijn opgeroepen thuis te werken, scholen zijn gesloten en kwetsbare mensen wordt afgeraden het OV te gebruiken, reizen er veel minder mensen met de trein. NS verwelkomt momenteel minder dan 10% van de reizigers. Zelfs met het beperkte treinaanbod zijn de treinen dus op dit moment minder vol dan anders.

In bussen zien we hetzelfde. We zien echter ook dat er buslijnen worden geschrapt wanneer het niet mogelijk blijkt om voldoende ruimte te bieden. Rover monitort de ruimte in het OV en heeft hierover contact met de vervoersbedrijven. Wanneer het OV te vol is vragen wij dit ons te melden via www.volletreinen.nl (voor de trein) of www.vollebussen.nl (voor bus, tram en metro).

Wordt er een maximaal aantal mensen de trein ingelaten?

Bijeenkomsten zijn in heel Nederland afgelast en e rgeldt een samenscholingsverbod. Voor het openbaar vervoer en de luchtvaart geldt echter een uitzondering. Dat betekent dat het mogelijk is dat er meer dan 100 mensen bij elkaar komen. Wel zijn alle werknemers gevraagd om indien mogelijk thuis te werken, daarnaast zijn scholen en universiteiten gesloten. Dit zorgt ervoor dat het in de praktijk erg rustig is in het OV.

Mag ik in de 1e klas gaan zitten wanneer ik in de 2e klas niet genoeg ruimte zie om 1,5 meter afstand te bewaren tot mijn medereizigers?

NS heeft hierover niets bekend gemaakt, wij verwachten echter dat het niet nodig is om naar de 1e klas uit te wijken omdat de 2e klas nagenoeg leeg is.

Hoe koop ik nu een kaartje bij de buschauffeur?

Dit is niet mogelijk. Reizen zonder kaartje is ook nog steeds niet toegestaan. Reizigers worden gevraagd te reizen met OV-chipkaart of vooraf een ticket aan te schaffen via de website of app van de vervoerder. Bij Connexxion reizen kinderen t/m 11 jaar tijdelijk gratis mee met een betalende volwassene.

Heb ik recht op compensatie door de huidige langere reistijd?

Wij hebben NS gevraagd of de huidige geld-terug-voor-vertraging regeling van toepassing is voor reizigers die nu met een langere reistijd te maken krijgen. We wachten nog op antwoord.

Krijg ik het geld terug van een reeds gekocht treinkaartje?

Voor aanbiedingen die zijn gekocht via de Spoordeelwinkel, geldt dat de inlevertermijn van deze deals hoogstwaarschijnlijk wordt verlengd. NS kan nog niet aangeven tot en met wanneer, omdat niet duidelijk is wanneer de diverse attracties weer open gaan. Een via de Spoordeelwinkel verzilverd treinticket kan via de NS-klantenservice worden omgezet naar een andere reisdatum. NS vraagt ivm drukte om dit op een later tijdstip te doen.

Hoe het met gekochte etickets voor treinreizen zit weten wij nog niet, hierover hebben wij vragen gesteld.

Ik reis voorlopig niet met het OV, kan ik mijn abonnement tijdelijk opschorten?

Rover ontvangt veel vragen van reizigers over hun OV-abonnement. Vooral de recreatieve dalurenabonnementen zullen de komende tijd weinig gebruikt worden. Rover dringt er daarom bij de vervoersbedrijven op aan om reizigers de keuze te bieden het abonnement al dan niet te pauzeren. Dat motiveert extra om de komende periode geen niet-noodzakelijke reizen te maken en hiermee de verspreiding van het virus tegen te gaan. Rover ziet een rol voor de overheid om indien nodig financiële hulp te bieden aan vervoersbedrijven die hierdoor inkomsten mis lopen. 

Op dit moment is de stand van zaken als volgt:

Bus, tram en metro
Vooralsnog hanteren de vervoersbedrijven het standpunt dat reizen mogelijk is, waardoor een abonnement te gebruiken is en dus niet gepauzeerd hoeft te worden. De vervoerders wijzen erop dat een abonnement altijd kan worden opgezegd. Rover vraagt de vervoerders met een klantvriendelijkere, eenduidige regeling te komen.

Kruidvatkaartjes en Keuzedagen
Kruidvatkaartjes waren geldig t/m 12 april, deze periode is nu verlengd t/m 31 december 2020. Heb je de code al verzilverd voor een dag waarop je niet gaat reizen? Neem contact op met de NS klantenservice voor een nieuwe couponcode. Ook Keuzedag-reizigers die een Keuzedag nu niet kunnen gebruiken, kunnen contact opnemen met de NS klantenservice om een couponcode te ontvangen. Houd rekening met drukte bij de klantenservice. 

Treinabonnementen
Doorlopende jaarabonnementen die langer dan een jaar actief zijn, kunnen iedere maand worden opgezegd. Daarnaast geldt voor een aantal abonnementen dat de overstap gemaakt kan worden naar NS Flex Basis, ook binnen het eerste jaar. NS Flex Basis kost €0 per maand, eventueel gemaakte reizen worden achteraf gefactureerd tegen vol tarief. Na 30 dagen kan weer worden gewisseld naar een ander NS Flex abonnement zoals Dal Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij etc. Voortaan wordt er dan op rekening gereisd in plaats van op saldo.

Let op: niet alle abonnementen bestaan in een NS Flex variant. Dat betekent dat het soms nodig kan zijn weer terug over te stappen van NS Flex naar Reizen op Saldo wanneer het reizen weer wordt hervat. NS Flex kan op ieder moment worden opgezegd. 
Houd er rekening mee dat NS Flex niet kan worden gecombineerd met een bus, tram, metro-abonnement: e rkunnen ten onrechte kosten in rekening worden gebracht wanneer toch wordt gereisd met bus, tram of metro.

Per specifiek abonnement

Dal Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel of Altijd Vrij (reizen op saldo)
Je kunt mogelijk kosten besparen door over te stappen op NS Flex Basis. Let echter op:

  • Heb je ook een abonnement van een andere vervoerder op de OV-chipkaart staan? Dan is overstappen niet mogelijk.
  • Na de overstap betaal je al je reizen via een rekening achteraf

Als abonnementhouder met een doorlopend abonnement kun je per direct overstappen naar NS Flex Basis zodat je geen vaste kosten meer hebt zolang je niet reist. Dit kan ook tijdens het eerste abonnementsjaar. Na 30 dagen kan het abonnement worden geupgrade naar de NS Flex variant van Dal Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel of Altijd Vrij. Deze abonnementen zijn even duur als de varianten van reizen op saldo.

Dal Voordeel 60+, Weekend Vrij 65+ of Dal vrij 65+
Hiervoor bestaan op dit moment nog geen alternatieven, overstappen naar NS Flex is niet mogelijk. Wel kan worden gekozen voor NS Flex Basis zodat er geen reiskosten worden gefactureerd. NS Flex Basis is iedere maand opzegbaar. Wanneer het reizen weer wordt hervat, zou NS Flex opgezegd moeten worden en het Dal Voordeel 60+, Weekend Vrij 65+ of Dal vrij 65+ opnieuw afgesloten moeten worden.

Traject Vrij
Je kunt overstappen op NS Flex Basis. Maar let op: er is onder NS Flex nog geen Traject abonnement verkrijgbaar. Dit betekent dat als je jouw trajectabonnement weer wilt activeren, je NS Flex weer moet inruilen tegen het Traject Vrij abonnement. Pas later dit jaar komt NS Flex Traject Vrij beschikbaar.

Voordeelurenkaart
Je kunt overstappen op NS Flex Basis. Maar let op: daarna kunt je niet meer terug naar het Voordeelurenabonnement want dit wordt niet meer verkocht aan nieuwe klanten. Het Voordeelurenabonnement biedt o.a. korting in de middagspits. NS Flex abonnementen bieden alleen korting buiten de spitsuren. Wil je jouw Voordeelurenkaart behouden, dan adviseren wij om niets te wijzigen.

NS Flex
Je kunt overstappen naar NS Flex Basis voor €0 per maand.

IC Direct Toeslagabonnement
NS compenseert houders van het abonnement automatisch. Je hoeft hier niets voor te doen. NS geeft restitutie over de gehele periode dat de IC-direct niet rijdt.

Wordt de geldigheid van Keuzedagen nu verlengd?

Keuzedag-reizigers die een Keuzedag niet kunnen gebruiken, kunnen contact opnemen met de NS klantenservice om een couponcode te ontvangen. Houd rekening met drukte bij de klantenservice. 

Blijven de Kruidvat-treinkaartjes langer geldig?

Kruidvatkaartjes waren geldig t/m 12 april, deze periode is nu verlengd t/m 31 december 2020. Heb je de code al verzilverd voor een dag waarop je niet gaat reizen? Neem contact op met de NS klantenservice voor een nieuwe couponcode.

Laatste update: 7 april

Overig, Corona

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons